Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1197620_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. december 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål 65 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 65:

Ministeren bedes redegøre for, om (og i givet fald hvornår og i hvilken form)ministeriet ville have orienteret Transportudvalget samt Folketinget om, atDSB ikke vil få en umiddelbar driftsgevinst i medfør af L8's passager omstatsgaranti til låneoptag til drift, såfremt udvalgets medlemmer ikke havdestillet spørgsmål herom samt lovforslaget ikke af opposition var blevet begæretudvalgsbehandlet mellem 2. og 3. behandling i Folketinget?

Svar:

Jeg skal henvise til min supplerende besvarelse af 20. november 2012 afspørgsmål 31 til L8.Heraf fremgår, at resultatet af drøftelsen med Kommissionen er, at denvæsentligste forudsætning for at en statsgaranti ikke er statsstøtte er, at dersker en markedsmæssig prissætning af statsgarantien.Den supplerende besvarelse af spørgsmål 31 er således afgivet før 2.behandlingen, som fandt sted den 11. december 2012.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen