Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. december 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål 59 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 59:
Ministeren bedes be- eller afkræfte, om det er korrekt, når det ibemærkningerne til lovforslaget fremgår, at der ikke vil være en positivøkonomisk gevinst for staten forbundet med at give DSB en statsgaranti pålåneoptag?Svar:
Jeg kan bekræfte, at det af lovbemærkningerne fremgår, at der ikke vil være enpositiv økonomisk gevinst for staten i forbindelse med lån, som DSB optagermed statsgaranti.Det skyldes, at EU-Kommissionen i første omgang, jf. min besvarelse afsamrådsspørgsmål C, blev bedt om en vurdering af, hvorvidt en statsgaranti igivet fald kunne stilles på en sådan måde, at DSB kunne nøjes med at betaleden statsgaranterede rente. Det var således hensigten, at gevinsten ved denlavere statsgaranterede rente skulle tilfalde DSB.Det var dog samtidig en forudsætning, at en eventuel garantistillelse skullevære i overensstemmelse med statsstøttereglerne, jf. i øvrigt bemærkningernetil den foreslåede § 1, nr. 16 (vedrørende § 12, stk. 5).Dette afstedkom en henvendelse til EU-Kommissionen. Drøftelserne førte tilden konklusion, at staten kan yde garanti til DSB, men at der skal ske enmarkedsmæssig prissætning af garantien. Det betyder konkret, at DSB skalbetale den statsgaranterede rente til bankerne og forskellen mellem denstatsgaranterede rente og markedsrenten til staten.
Efter drøftelsen med EU-Kommissionen er konklusionen således, at der vilvære en positiv økonomisk gevinst for staten ved lovforslaget, idet dengarantiprovision, som DSB vil skulle betale, tilfalder statskassen.På den baggrund kan jeg efter vedtagelse af L 8 – ved aktstykke - forelæggesagen for Folketingets Finansudvalg, jf. i øvrigt de almindelige bemærkningertil L 8, punkt 1.I aktstykket vil der blive redegjort for de bevillingsmæssige konsekvenser afden model for statsgaranti, som staten efter drøftelserne med EU-Kommissionen kan stille til DSB.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen