Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål 47 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 47:
Hvorfor er det korrigerede resultat for 1.-3. kvartal 2011 for DSB ændret fra etoverskud på 100 mio. kr. i DSB’s delårsrapport 1.-3. kvartal 2011 til etunderskud på 154 mio. kr. i DSB’s delårsrapport 1.-3. 2012?Svar:
DSB oplyser, at der i delårsrapporten for 1.-3. kvartal 2011 blev korrigeret foren række poster, således at regnskabet for denne periode var sammenligneligtmed den tilsvarende periode af 2010. Når der efterfølgende skal udarbejdes etkorrigeret resultat for 1.-3. kvartal 2012, er der en række af poster (der blevkorrigeret for i 2011), som regnskabsmæssigt er indarbejdet i resultatet for2012, og som det således ikke vil være hensigtsmæssigt at korrigere 2011resultatet for, herunder de poster der er indeholdt i nedenstående tabel(mellem korrigeret resultat A og B).1-3 kv. 2011
Nedskrivning af IC4FratrædelsesomkostningerOmkostninger til oprydning i DSB First1-3 kv. 2011 – korrigeret A
Regulering af balanceposterÆndring i anvendelse af puljer til erstatningsmaterielEffekt af sporspærringerIndregning af Ansaldo-rabatter m.v.Ændring i regnskabspraksis-512
3001543-154
1495318-73
Øvrige, herunder skybrud, ændret aktivering af renter m.v.1-3 kv. 2011 – korrigeret B
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen