Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål 45 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 45:
Ministeren bedes redegøre for den økonomiske effekt på DSB’s samledeomkostninger ved en fusion mellem DSB SOV og DSB S-tog A/S?Svar:
Baggrunden for DSB´s ønske om adgang til at integrere DSB S-tog i DSB SOVer begrundet i et ønske om at opnå en mere effektiv struktur for virksomhedenbl.a. ved at bringe dobbeltfunktioner til ophør.DSB oplyser samtidig, at virksomheden ikke har foretaget konkreteberegninger, da en fusion mellem DSB SOV og DSB S-tog A/S ikke fornærværende er planlagt.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen