Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1171819_0001.png
- AKT 278197 - BILAG 2 - [ TRU spm4til L 8 ]
^Transportm i n isteriet
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ)QOktober 2012J.nr.2011-1930
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål4 vedrørende L 8 - Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 4:Ministeren bedes redegøre for, hvorfor det er nødvendigt at udvidede reglernefor statsgaranti, så de bl.a. også dækker driften, når der i lovforslagetsbemærkninger under de økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentlige står:"...idet det ikke er forventningen, at eventuelle nye statsgarantiervil blive udløst.".
Svar:Når der i lovbemærkningerne står, at "det ikke er forventningen, at eventuellenye statsgarantier vil blive udløst", skal det forstås således, at DSB forventesselv at være i stand til at tilbagebetale de statsgaranterede lån, som DSBoptager til at dække virksomhedens finansieringsbehov på ca. 8 mia. kr. iperioden 2012-2014. Dermed vil garantierne ikke blive udløst, men garantiernevil sikre, at DSB kan opnå finansiering.Denne forventning har sin baggrund i DSB's genopretningsplan, der skalforbedre virksomhedens driftsresultat med i alt 1 mia. kr. i perioden fra 2012 tiludgangen af 2014. Det er således forventningen, at DSB lykkes med denneplan, så virksomheden fremadrettet vil kunne tilbagebetale på sin gæld.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen