Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53
Offentligt
1189647_0001.png
1189647_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
4. december 2012
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. november 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 86 (L 53), som hermed besvares.
J.nr. 2012-9497

Spørgsmål nr. 86:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. november 2012 fraHK/Danmark, jf. L 53 – bilag 43.”

Endeligt svar:

Jeg henviser for så vidt angår HK/Danmarks bemærkninger om risikoen ved at fra-vige kollektive overenskomster i fleksjobordninger og til bekymringen for, at fag-lige organisationer holdes ude inden etablering af fleksjob til mine svar på spørgs-mål 62, 78 og 81 til L 53.Til HK/Danmarks bemærkninger om risikoen for offentlige merudgifter tilfleksløntilskud ved forkert aflønning vil jeg bemærke, at den nye ordning giver denfleksjobansatte incitament til at arbejde mere eller til at kvalificere sig til at få enhøjere løn, hvis det er muligt. I den nuværende ordning modtager den fleksjoban-satte - uanset indsats - den samme løn, ligesom arbejdsgiveren også modtager til-skud på enten halvdelen eller totredjedele af den mindste overenskomstmæssigeløn.Arbejdsgiveren vil således i dag kunne modtage et tilskud, der ikke modsvarer denansattes reelle arbejdsevne. I tilfælde af overkompensation vil der hverken fra ar-bejdsgiver eller ansat være incitament til at få dette ændret i den eksisterende ord-ning.Jeg henviser i øvrigt til svaret på spørgsmål 81 til L 53.Vedrørende bemærkningerne om fastholdelsesfleksjob m.v. henviser jeg til minesvar på spørgsmål 2, 3 og 47 til L 53.Vedrørende HK/Danmarks anbefaling om, at ansættelsesbevisloven i lighed medfunktionærloven kan finde anvendelse for ansættelser på 8 timer eller derunder kanoplyses, at timegrænsen følger af Rådets direktiv om arbejdsgiverens pligt til atunderrette arbejdstageren om vilkårene for arbejdskontrakten eller ansættelsesfor-holdet. Der gælder ikke særregler for personer i tilskudsjob. Direktivet er imple-menteret ved minimumsimplementering. Implementeringen er sket efter forhand-
ling med arbejdsmarkedets parter og baserer sig dermed på en balance mellem ar-bejdsgiver- og lønmodtagerinteresser.Vedrørende bemærkningerne om risiko for forskelsbehandling på arbejdsmarkedeter det min opfattelse, at forslaget til reformen af førtidspension og fleksjob ikke er istrid med ligebehandlingsprincippet.Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 10 til L 53.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2