Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1188102_0001.png
1188102_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgifts af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 99 af 29. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær.
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

I forlængelse af svaret på spørgsmål 73 mener ministeren så ikke, at en må-nedsavis kan være med til at fremme mediemangfoldigheden og udbredelse af samfunds-mæssige oplysninger, nyhedsformidling, information og nærdemokrati i lokalområdet?

Svar:

Hvis frekvenskravet lempes, vil der fortsat være grænsetilfælde, hvor der kan argu-menteres for, at lignende produkter ikke vil blive omfattet af afgiftsfritagelsen.Fjernes eller lempes frekvenskravet, er det min vurdering, at formålet med afgiftsfritagelsenudvandes betragteligt. Diverse annoncefinansierede magasiner om f.eks. have, bil, bolig ogmode, turistbrochurer, som omdeles i sommerhalvåret til sommerhuse osv., vil evt. også -afhængigt af frekvenskravets fastsættelse og den enkelte publikation - blive omfattet af fri-tagelsen. Det vil ikke være i overensstemmelse med fritagelsens formål – nemlig nyheds-formidling samtidig med en vis indholdsaktualitet.Formålet med afgiften er at nedbringe affaldsmængderne. Jo flere produkter man omfatteraf fritagelserne, uden at de til fulde opfylder det højere formål, som berettiger til en undta-gelse, jo vanskeligere bliver det bliver det at opfylde hovedformålet.Der henvises til besvarelsen af L50 – spørgsmål 15.
Side 2