Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186280_0001.png
1186280_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.12
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 76 af 22. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

Er ministeren enig i, at reklameafgiften rammer hårdere i udkantsområderne,da tilbudsaviser i højere grad bliver læst i de områder?

Svar:

Post Danmark oplyser, at der pr. 18. november 2012 er tilmeldt godt 700.000 hus-stande til ”Nej tak”-ordningen svarende til 27 pct. Flest tilmeldte findes der i Storkøben-havn (39 pct.), og færrest tilmeldte findes der i Nordjylland (18 pct.).Hvorvidt dette er udtryk for, at reklameafgiften rammer hårdere i udkantsområderne er dogusikkert. Tallene siger f.eks. ikke noget om, hvor mange der rent faktisk læser reklamerneeller hvor mange reklamer som omdeles. Tallene kan være udtryk for, at det er sværere atbortskaffe reklamer i Storkøbenhavn, hvorfor flere har tilmeldt sig ”Reklamer – Nej tak”.Desuden er der, som det fremgår af besvarelsen af L 50 - spørgsmål 1, flere modsatrettedeforhold, der har betydning for forbrugerpriserne, hvorfor det er vanskeligt at skønne, hvor-dan forbrugerpriserne vil blive påvirket af reklameafgiften.
Side 2