Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-
meafgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 43 af 21. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:
Hvad vil de provenumæssige konsekvenser være for det offentlige, hvis ogsåaviser og magasiner med minimum 25 pct. redaktionelt indhold, men med en lavere udgi-velsesfrekvens end hver 14. dag, fritages for afgiftspligten?
Svar:
Hvis frekvenskravet fjernes, vil produkter, som i øvrigt opfylder betingelserne forafgiftsfritagelsen for ugeaviserne, blive afgiftsfritaget Som det fremgår af besvarelsen af L50 - spørgsmål 4, har Skatteministeriet ikke kendskab til hvor mange aviser og magasiner,som vil blive omfattet af afgiftsfritagelsen, hvis frekvenskravet falder bort.Provenutabet vil afhænge af antallet af aviser og magasiner, oplag og omdelingsfrekvens,herunder reklamer, som vil ændre udseende med henblik på at undgå afgiftsbetalingen.Skatteministeriet kender ikke denne mængde.For eksemplets skyld kan det beregnes, hvis det antages, at fjernelse af frekvenskravet kunvil betyde, at yderligere 10 aviser/magasiner fritages, og hvis det yderligere antages, at to afdisse er større magasiner, der uddeles i et stort oplag, mens 8 af disse er mindre lokale må-nedsmagasiner. Som det fremgår af nedenstående tabel vil dette betyde et provenutab i in-tervallet 4 mio. kr. - 8,5 mio. kr. afhængigt af hvor mange af produkterne, der vil væremærket med Blomsten. Som beskrevet ovenfor forventer Skatteministeriet imidlertid, atflere produkter vil ændre karakter, og da vil provenutabet være højere.FritagelseAviser,stk.2810Udgivel-ser, stk.1212Oplag,stk.200.00030.000Vægt, gProvenutab,mio. kr.,2 kr./kg
3,60,64,2Provenutab,mio. kr.,4 kr./kg
7,21,28,4
MagasinerMånedsavi-serI alt
375110
Side 2