Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.12
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-
meafgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 42 af 21. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det vil have for trykkerier ogvirksomheders brug af Svanemærket og FSC-mærket, at lovforslaget fremmer Blomstensom den eneste rabatgivende ordning, og vil ministeren herunder oplyse, om det ikke erkonkurrenceforvridende at gøre Blomsten til den eneste rabatgivende ordning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Grafisk Arbejdsgiverforening, som har oplyst føl-gende:”Det produktsegment, der påtænkes afgiftsplanlagt med den nye lov, er i forvejen i megetbegrænset omfang påført miljømærker af nogen art. Det betyder, at hverken Svanen ellerFSC af den grund vil blive trængt.Adresseløse reklametryksager bliver selvfølgelig i dag produceret på virksomheder, der harlicens til at producere Svanemærkede eller FSC tryksager, men disse mærker efterspørgesaf andre og flere kundegrupper, hvorfor disse mærker heller ikke af den grund vil blivetrængt.Svaret på spørgsmålet er efter vores vurdering, at hverken Svanen eller FSC vil blive berørtaf det nuværende afgiftsforslag.”
Side 2