Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato: 28. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklame (reklame
afgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 40 af 21. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende en udtalelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrel-sen om de konkurrence- og forbrugerprismæssige konsekvenser af lovforslaget.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har oplystfølgende:”Det er svært at komme med noget entydigt svar, da afgiften kan føre til flere modsatrette-de effekter.Forbrugerpriserne bestemmes af en række forskellige faktorer, herunder blandt andet kon-kurrenceintensiteten og omkostningerne på det danske dagligvaremarked.Jo flere informationer forbrugeren har til rådighed om produkternes egenskaber såsom pris,anvendelsesområde og kvalitet, desto mere gennemsigtigt er markedet for forbrugerne ogdesto bedre forudsætninger har de for at finde de varer, som bedst opfylder deres ønsker.Den øgede gennemsigtighed vil dermed være med til at øge konkurrencen og dermed ogsåkunne føre til lavere priser. Et fald i omfanget af husstandsomdelte reklamer kan dervedvære med til at mindske gennemsigtigheden for forbrugerne og kan således også være medtil at mindske konkurrencetrykket med deraf stigende priser til følge.De husstandsomdelte reklamer har været en vigtig kilde for dagligvarekæderne til at skabekundestrøm i deres butikker. Butikkernes ønske om at skabe kundestrøm i butikkerne for-svinder ikke, fordi der kommer en afgift på de husstandsomdelte reklamer. Afgiften kandermed føre til, at butikkerne i højere grad bruger fx internetbaserede tjenester som me-die(r) til at kommunikere med forbrugerne.Smartphone-apps og portaler på internettet vil for de fleste forbrugere gøre det nemmere atsammenligne produkter og priser på tværs af butikkerne. I det omfang forbrugerne substitu-erer de husstandsomdelte reklamer med for eksempel brug af smartphone-apps og prispor-taler, vil gennemsigtigheden og dermed konkurrencetrykket kunne forblive uændret ellerligefrem øges.Tryk og distribution af husstandsomdelte reklamer koster årligt knap 3 mia. DKK. I detomfang flere forbrugere bruger billigere alternativer til de husstandsomdelte reklamer(f.eks. de internetbaserede alternativer), kan en del af dagligvarekædernes omkostningerbortfalde, hvilket kan komme forbrugerne til gode i form af lavere priser.”
Side 2