Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186060_0001.png
1186060_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato:28.11.12
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 7. november 2012. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes oplyse fordelingen mellem redaktionelt stof og annoncer foret repræsentativt udsnit af ugeaviserne.

Svar:

I lovforslaget stilles der krav om, at det redaktionelle indhold i ugeaviserne skal væreminimum 25 pct. målt i gennemsnit over 4 udgivelser. Herudover må der ikke være direktetilknytning mellem det redaktionelle indhold og annoncer, ligesom det redaktionelle ind-hold skal være fra forskellige kilder, som ikke har til formål at markedsføre en virksomhedeller at fremme afsætningen af et eller flere bestemte produkter.Brancheforeningen for Ugeaviserne (i dag en del af Danske Medier) har indsamlet oplys-ninger om det gennemsnitlige redaktionelle indhold for foreningens medlemmer i 2010. Ca.40 pct. af de i alt 250 ugeaviser har indgivet et svar i undersøgelsen.Undersøgelse viste, at samtlige de ugeaviser, som har indgivet svar, i gennemsnit i 2010havde et redaktionelt indhold på mere end 25 pct.Dvs. at for en lokal ugeavis, kunne der være enkelte udgivelser med et redaktionelt indholdunder 25 pct., men dette blev opvejet af et højere redaktionelt indhold i ugeavisens øvrigeudgivelser.Undersøgelsen omfattede gratis lokale aviser, som omdeles en gang ugentligt. Regionaleaviser og aviser, som ikke udgives en gang ugentligt, indgår ikke i undersøgelsen.
Side 2