Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato: 28. November 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 – Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-
meafgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 38 af 16. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Holger K. Nielsen/Lene Henningsen
Spørgsmål:
Vil ministeren forklare logikken i, at man efter de foreslåede regler kan stikkeen reklametryksag ind i et dagblad og få den omdelt via dagbladet, uden at der skal betalesafgift af den, mens man omvendt ikke kan stikke en reklametryksag ind i en ugeavis og fåden omdelt uden at skulle betale afgift af den?
Svar:
Dagblade husstandsomdeles ikke uden betaling for modtageren. Derfor er de ikkeomfattet af reklameafgiftsloven. Som følge heraf anses indstik i dagblade for at være en delaf et abonnement mod betaling, og indstikket er dermed ikke omfattet af afgiftspligten.Det antages, at såfremt mængden af indstik i dagbladene stiger uforholdsmæssigt i forholdtil abonnentens ønske om at betale for dagbladet, da vil det få en betydning for antallet afabonnenter af det enkelte dagblad.I reklameafgiftsloven er det defineret, hvad der forstås ved en ugeavis, herunder krav til re-daktionelt indhold, sammenhæng mellem annoncer og redaktionelt stof, udgivelsesfrekvensosv. Dermed er det også defineret, hvornår noget er en afgiftsfritaget ugeavis, og hvornårder er tale om et afgiftspligtigt indstik. Det skal i den forbindelse nævnes, at udgivere afugeaviser, som omdeles af eksterne distributør, ikke nødvendigvis ønsker en reklametryk-sag indstukket i deres avis. Det fremgår af Danske Mediers høringssvar, at ugeavisernegerne vil være ansvarlige for egne produkter – herunder de indstik, som ugeaviserne selvvælger at indstikke i avisen.
Side 2