Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato: 28. November 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 – Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (re-
klameafgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 37 af 16. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/Lene Henningsen
Spørgsmål:
Med henvisning til at to identiske tryksager efter de foreslåede regler vil kunnefås med og uden afgift afhængigt af, hvordan tryksagen distribueres, bedes ministeren re-degøre for, hvorfor det er valgt at sætte kriteriet for afgiften på distributionsformen og ikkepå papiret/tryksværten, jf. at det jo er sidstnævnte, der forurener.
Svar:
En afgift på papir og/eller tryksværte vurderes at medføre væsentligt større admini-strative byrder for de berørte virksomheder, idet det derved vil skulle opgøres, hvornår pa-piret eller tryksværten bruges til reklamer, og hvornår det bruges i andre sammenhænge.Samtidig vurderes det, at væsentlig flere virksomheder vil blive berørt. Endvidere vil en af-gift på papir og/eller tryksværte kræve en afgift på importerede produkter, hvis den danskeproduktion ikke skal stilles væsentligt ringere end den udenlandske.Afgiften på husstandsomdelte reklamer har til formål at nedbringe affaldsmængderne. Enafgift på husstandsomdelte reklamer opkrævet hos distributørerne betyder, at alene få virk-somheder skal registreres og indbetale afgiften. Desuden er det muligt at afgrænse afgifts-området ved objektive kriterier.Det skal dog nævnes, at afgiften differentieres efter EU's miljømærke Blomsten, hvorvedder tilskyndes til at bruge miljøvenligt papir og tryksværte til produktionen af de hus-standsomdelte reklamer.
Side 2