Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.12
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-
meafgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 29 af 7. november 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvilke miljømæssige argumenter der er for, at afgiftsdif-ferentieringen alene gælder for reklametryksager, der er mærket med det europæiske mil-jømærke Blomsten og ikke det nordiske miljømærke Svanemærket?
Svar:
Ved udarbejdelsen af udkast til lovforslag har forskellige modeller for differentiering afafgiften været vurderet – herunder også en differentiering efter det nordiske miljømærke Svanen,samt en differentiering efter både Blomsten og Svanen.Svanen er et nordisk miljømærke, som styres efter retningslinjer fra Ministerrådet. Uden-landske virksomheder kan også opnå Svanen, men mærkningsordningen benyttes i dagprimært af nordiske virksomheder – herunder flere danske virksomheder.En differentiering efter Svanen vil give danske trykkerier, som i stort omfang er svanemær-kede i dag, et afgiftsmæssigt forspring i forhold til andre trykkerier i EU, hvilket er proble-matisk i forhold til EU-retten.Det er vurderingen, at det i forhold til statsstøttegodkendelse af afgiften på husstandsomdel-te reklamer vil være vanskeligt at få godkendt en differentiering efter nordiske retningslin-jer, som kan give danske virksomheder en økonomisk fordel over øvrige virksomheder iEU, som på nuværende tidspunkt ikke er Svane-mærkede.Der vil også være en risiko for, at differentiering efter Svanen vil blive anset for at være enteknisk handelshindring – en hindring, som særligt rammer tryksager produceret i andrelande. For at en tryksag kan være Svane-mærket, skal tryksagen bl.a. være trykt på et Sva-ne-mærket trykkeri. Et trykkeri, der producerer få tryksager til det danske marked, og hvorder er et ønske om, at tryksagerne skal være Svane-mærket, vil således blive tvunget til atfå hele trykkeriet Svane-mærket for at kunne fastholde ordren.
Side 2