Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-meafgiftsloven).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 121 af 29. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen.
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål 58 ønskes det oplyst,hvorledes markedsføring af kulturelle institutioner så som teatre og spillesteder er omhandlet iNej tak-ordningen.
Svar:Forsendelser/henvendelser, som har karakter af en erhvervsmæssig aktivitet, herunderenhver form for reklame, hvad enten der er tale om egentlige opfordringer til køb eller blotbranding af en virksomhed, er omfattet af markedsføringsloven, og også omfattet afforbrugerombudsmandens retningslinier.Reklamer fra kulturelle institutioner - så som teatre og spillesteder - må således ikke omdeles tilhusstande, der er tilmeldt ”Reklamer - Nej tak”-ordningen. Af Forbrugerombudsmandenshjemmeside og af ”Retningslinjer for adresseløseforsendelser” fremgår ikke særligeundtagelser for reklamer fra kulturrelle institutioner så som teatre og spillesteder.
Såfremt kulturelle institutioner er omfattet af folkeoplysningsloven, er publikationerne fradisse institutioner fritaget fra reklameafgiften.
Side 2