Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-meafgiftsloven).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 115 af 29. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen.
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:Ministeren bedes i forlængelse af sit svar på spørgsmål 13 oplyse baggrunden for,at afgiften ikke konsekvent følger afgrænsningen efter Nej tak-ordningen, således at ikke kunpolitiske partier m.v., men også alle andre, der er omfattet af undtagelsen til Nej tak-ordningen,kan blive fritaget for reklameafgiften.
Svar:Forslaget til afgift på husstandsomdelte reklamer er bygget op, så alle reklamer, somhusstandsomdeles, er omfattet, medmindre de er positivt undtaget. For at afgrænse hvad derer en reklame, og hvad der husstandsomdeles, som også har andet formål end reklame, føl-ges sondringen i ”Reklamer – Nej tak”, så vidt det er muligt.
”Reklamer – Nej tak” er en frivillig ordning, der bygger på retningslinjer fra forbrugerom-budsmanden. Disse retningslinjer tillader et vist skøn.Det er imidlertid vigtigt, at en afgift pålægges efter klare objektive kriterier, og det har der-for været nødvendigt at supplere retningslinjerne.De klare objektive kriterier sikrer ligeledes en enkel og ensartet administration af regelsæt-tet hos distributørerne af de husstandsomdelte reklamer.
Side 2