Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1188121_0001.png
1188121_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-meafgiftsloven).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 114 af 29. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen.
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:Ministeren bedes i forlængelse af sit svar på spørgsmål 8 forholde sig tiloplysningerne i den rapport, som udvalget har modtaget fra Copenhagen Economics omerfaringerne med en reklameafgift i Østrig og forventningerne i denne rapport til virkningerneaf den danske reklameafgift, hvor man i modsætning til i Østrig alene vil lægge afgift påinformativ reklame med fokus på pris og mængde og ikke ligeledes vil lægge afgift påimagereklame.
Svar:Som det fremgår af besvarelsen af L 50 – spørgsmål 8, er der ikke grundlag for atsammenligne de resultater, der fremhæves i arbejdet fra Copenhagen Economics om denøstrigske reklameafgift med den kommende danske reklameafgift.I arbejdet fra Copenhagen Ecomomics refereres der til et ikke-publiceret papir fra FerdinandRauch (”Adversiting expenditure and consumer prices”, London School of Economics, 2011),der analyserer virkningen af en østrigsk reklameafgift. Der er flere grunde til, at de beskrevneerfaringer fra Østrig ikke bør sammenlignes med den foreslåede danske afgift:Den østrigske reklameafgift en generel afgift på alle typer af reklamer.Afgiften blev indført i 2000, og der er sket meget med annonceringen i digitale mediersiden da.Analysen er udført på et meget spinkelt grundlag.
Den foreslåede danske reklameafgift er udformet som en afgift på husstandsomdelte rekla-mer, idet formålet med afgiften er at nedbringe mængden af papiraffald til gavn for miljøet.Se også besvarelsen af L 50 – spørgsmål 40.
Side 2