Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgifts af husstandsomdelte reklamer (rekla-
meafgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 101 af 29. november 2012.
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere det forhold, at dele af dagligvarebranchen tilken-degiver, at man forventer at bibeholde omfanget af tilbudsaviser, mens ministeren hidtil hartilkendegivet, at man forventer, at reklameafgiften betyder, at antallet af tilbudsaviser vilfalde, og at man i stedet vil anvende andre medier?
Svar:
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at det skønnes, at reklamemængdenvil falde som følge af afgiften. Den skønnede reduktion tager altså udgangspunkt i vægtenaf reklamer og ikke i antallet af reklamer. Reduktioner kan ske ved færre reklamer, færresider, lavere hyppighed og ved tyndere papir. Reduktionen i vægten er derfor ikke nødven-digvis proportional med en reduktion i antallet af reklamer.Se også kommentarerne til henvendelsen fra COOP Danmark og Irma A/S (L 50 - bilag44).
Side 2