Retsudvalget 2012-13
L 48
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
10. december 2012FærdselskontoretChristina Hjeresen2012-0037-0022629093
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om fragtaftaler ved international vej-transport. (Indførelse af gebyr i forbindelse med chaufføruddannelsen in-den for vejtransport af farligt gods og indførelse af mulighed for anvendel-se af elektroniske fragtbreve m.v.) (L 48), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 6. december 2012. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 20 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven og lov om fragtaftaler ved international vejtransport. (Indførelse
af gebyr i forbindelse med chaufføruddannelsen inden for vejtrans-
port af farligt gods og indførelse af mulighed for anvendelse af elek-
troniske fragtbreve m.v.) (L 48) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af ministerens svar på spørgsmål11:• Dokumentere det konkrete behov for at udvide mulighedenfor at føre bil med en samlet tilladt totalvægt på 4.250 kg. modde 3.500 kg., der er tilladt med et ”B” kørekort i dag?• Redegøre for, hvad der ligger til grund for, at ministeren be-nægter, at der er tale om en ny kørekortkategori, når kørekortet”B+” både vil kræve gennemførelse af en særlig køreuddannel-se og en praktisk prøve?• Redegøre for, hvorvidt indførelsen af et nyt kørekort ”B+” eret direkte krav i det 3. kørekortsdirektiv eller beror på en dansktolkning af direktivet?• Oplyse, hvad en quadricykel er, og hvorfor den kræver køre-kort?”Svar:
1.
Tredje kørekortdirektiv fastsætter de enkelte kørekortkategorier. Direk-tivet fastsætter dermed, hvilke køretøjer og kombinationer af køretøjer derkan føres med hvilket kørekort. Dermed fastsætter direktivet også af-grænsningen af kategori B (almindelig bil) og indfører den nye udvidelseaf kategorien til B+.Det følger således af direktivets artikel 4, nr. 4, litra b), at kategori B om-fatter:”biler med en tilladt totalmasse på ikke over 3 500 kg, somer konstrueret og fremstillet til befordring af højst ottepersoner foruden føreren; til biler i denne kategori kan derkobles et påhængskøretøj med en tilladt totalmasse på ikkeover 750 kg.Med forbehold af typegodkendelsesbestemmelserne for depågældende køretøjer kan der til biler af denne kategorikobles et påhængskøretøj med en tilladt totalmasse på over750 kg, dog således at de sammenkoblede køretøjers tilladtetotalmasse ikke overstiger 4 250 kg. Vejer en sådan enhedmere end 3 500 kg, skal medlemsstaterne i overensstemmelse2
med bestemmelserne i bilag V fastsætte, at enhedenkun må føres efter en afsluttet uddannelse heri, eller en beståetprøve i færdigheder og adfærd.Medlemsstaterne kan også kræve både uddannelse og beståetprøve i færdigheder og adfærd.Medlemsstaterne angiver retten til at føre sådanne enhederpå kørekortet ved hjælp af den relevante EF-kode.”Indførelsen af denne udvidelse af kategori B, i Danmark kaldet B+, er så-ledes et krav efter tredje kørekortdirektiv.2.
Ovenstående udvidelse, B+, er en del af kategorien B og dermed ikke enselvstændig kategori. Den vil ikke fremgå som en selvstændig kategorimed eget piktogram på kørekortet, men vil blive anført med en kode, derangiver, at indehaveren har udvidet sit kategori B kørekort til B+.3.
Køretøjet quadricykel er nærmere defineret i Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2002/24/EF af 18. marts 2002 om standardtypegodkendel-se af to- og trehjulede motordrevne køretøjer.Det fremgår heraf, at en quadricykel er et motorkøretøj, hvilket også følgeraf definitionen af motorkøretøj i færdselsloven. Det følger endvidere affærdselslovens § 56, stk. 1, at motorkøretøj kun må føres af en person, derher erhvervet kørekort.
3