Forsvarsudvalget 2012-13
L 45
Offentligt
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
16. oktober 2012
FORSVARSMINISTEREN
Folketingets Forsvarsudvalg har den 5. november 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 3 til L45 til forsvarsministeriet, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra NikolajVillumsen (EL).Spørgsmål nr. 3:”Kan ministeren garantere, at lovforslaget vil medføre, at isbrydning i de danske farvandebliver billigere og kommer til at foregå med den samme driftssikkerhed som hidtil?”Svar:Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:”Den omlagte ordning af statens isbrydningstjeneste vil fortsat være udgiftsneutral for sta-ten. Det betyder, at alle udgifter relateret til den nye isbrydningsordning afholdes af erhver-vet gennem en afgiftsordning foreslået af erhvervets parter. For staten vil ordningen der-med være udgiftsneutral dog således, at staten reelt vil fungere som kassekredit i det til-fælde, at en isbrydningssæson bliver dyrere end budgetteret. I så fald skal den årlige af-giftsfastsættelse for den næstfølgende sæson pålægges underskuddet fra den foregåendesæson.Hvorvidt den omlagte ordning bliver billigere for erhvervets aktører – og dermed reelt forden almindelige forbruger – kan der ikke stilles garanti for. Den hidtidige ordning har kostetca. 20 mio. kr. om året, medens den omlagte ordning for den første sæson opererer med etbudget på 5,5 mio. kr. Indtil der er modtaget konkrete bud, og indtil det står klart, i hvorstort et omfang det vil være nødvendigt at bryde is i den kommende vinter, er det imidlertid
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
ikke muligt at afgøre, hvad den samlede pris for den første sæson bliver. De efterfølgendesæsoner må forventes at være under indflydelse af samme faktorer.Der vil heller ikke kunne opstilles nogen egentlig garanti for driftssikkerheden. Inden for desærskilt udpegede beredskabsområder skal fremhæves, at i betingelserne for det offentlig-gjorte udbud fremgår, at den beredskabskontraktsum, som - udover timeprisen for reeltudført arbejde - aftales mellem staten og den pågældende operatør, først udbetales, nårissæsonen er afsluttet. Dette er under forudsætning af, at operatøren har opfyldt kontrak-ten. Det fastsatte krav forventes at motivere operatøren til at levere den aftalte ydelse.Ydermere kan det oplyses, at hidtil indgåede aftaler om isbrydning i afgrænsede farvandsaf-snit ikke har givet anledning til bemærkninger i forhold til forsynings- eller driftssikkerheden.Uden for beredskabsområderne – det vil sige fortrinsvis gennemsejlingsfarvandene, hvorstatens egne isbrydere hyppigst blev indsat under isforhold – underlægges isbrydningenfuldstændig frie markedsvilkår. Der vil med den omlagte isbrydningsordning derfor ikke ek-sistere nogen statslig kontrol med forsynings- og driftssikkerheden. Staten har imidlertid iforbindelse med sin myndighedsudøvelse mulighed for at kunne oprette forebyggende be-redskabsområder og chartre kapacitet hertil, hvis de aktuelle isforhold i et afgrænset far-vandsafsnit vurderes at kunne være til gene for skibstrafikken i et omfang, som kan bringehavmiljø eller samfundsværdier i fare”.Med venlig hilsen
Nick Hækkerup