Forsvarsudvalget 2012-13
L 45
Offentligt
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN22. november 2012Folketingets Forsvarsudvalg har den 20. november 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 14 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Esper-sen (KF).Spørgsmål nr. 14:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Hirtshals Havn, jf. L 45 – bilag 11 og her-under kommentere på de 3 modeller for finansiering af isbrydning.
Svar:
I henvendelsen fra Hirtshals Havn foreslås der tre alternative finansieringsmodeller for is-brydning, der har det tilfælles, at de alle undtager vestkysthavnene for at betale bered-skabsbidrag til isbrydningsordningen. For to af modellerne gælder, at staten fremover skalfinansiere isbrydningen helt eller delvist, mens der i model C foreslås, at færgegods skalomfattes af lovforslaget.Generelt hviler den foreslåede finansieringsmodel i L 45 på en overordnet solidarisk modelaftalt mellem det maritime erhvervs brancheorganisationer. Det er her forudsat, at den hid-tidige mere end 60-årige praksis, hvor isbrydning har været omkostningsneutralt for staten,fortsættes, hvilket de maritime brancheorganisationer har givet deres tilslutning til. Det erpå baggrund af denne præmis, at L 45 er fremsat. I lyset af de besparelseskrav, som sta-ten, herunder forsvaret, i disse år er underlagt, ser jeg det ikke muligt at bryde med denhidtidige praksis og indføre statslig finansiering på dette område.Hirtshals Havn peger endvidere på muligheden for, at hver havn betaler for de geografiskbetingede udfordringer, som den enkelte havn fra naturens hånd er givet. Som det fremgåraf besvarelsen af spørgsmål 13, så har en række havne inden for Skagen i en årrække be-_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
talt til en isbrydningsordning, som havnene ikke har trukket på. Disse havne har såledesbetalt for et beredskab, der været garant for trafikken i og tilgængeligheden til en rækkemindre havne i særligt isudsatte lokale farvande. Det er denne solidariske tilgang, som detmaritime erhvervs brancheorganisationer er blevet enig om at udvide til ligeledes at omfattevestkysthavnene. Som i alle solidariske ordninger vil der altid være parter, der nyder mereend de yder. Beslutningen om en solidarisk ordning omfattende vestkysthavnene er såledestruffet af og aftalt blandt de hovedorganisationer, der repræsenterer branchens enkeltemedlemmer, således som det fremgår af Danske Havnes, DI/Transports, Danmarks Skibs-mæglerforenings og Danmarks Rederiforenings fællesbrev til Forsvarsudvalget af 9. novem-ber 2012.I forhold til Hirtshals Havns model C er det rigtigt, at færger ikke særskilt er undtaget fraden nugældende lov. Til gengæld er der en bestemmelse om, at skibe, der to gange i op-krævningsperioden har betalt isafgift, er fritaget for yderligere isafgifter i den pågældendeissæson. Derfor betaler færger i dag alene isafgift to gange i løbet af en issæson uanset, atde anløber havne mange gange om dagen. Tanken bag denne bestemmelse er at undgå, atbelaste færgetrafikken, herunder bl.a. til de mange små ø-samfund. Jeg ser på linje hermeden række potentielle problematikker i forhold til de mindre ø-samfunds forsyningssituation,såfremt færgegods inddrages i finansieringsmodellen.På den baggrund kan jeg ikke støtte nogen af de anførte forslag til alternativ finansiering.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup