Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 40
Offentligt
1186832_0001.png
1186832_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
29. november 2012

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 40 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 2. november 2012.

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre nærmere for sine overvejelser om klagesyste-mets indretning og gebyrer for at klage.

Svar:

Klagesystemet indebærer, at der skal være klaget til transportøren, indender klages til en offentlig myndighed. Det betyder, at rederiet får mulig-hed for at behandle klagen fra deres kunder og ordne sagen i mindelig-hed, inden klagen går videre. Dette er i overensstemmelse med EU-forordningen og svarer til, hvad der gælder på Forbrugerklagenævnetsområde og på de øvrige passagerrettighedsområder.Efter EU-forordningen kan klagerne inddeles i to hovedgrupper – gene-relle passagerrettigheder og særlige rettigheder til personer med funkti-onsnedsættelse.For så vidt angår den første gruppe fortsætter den eksisterende forbruger-klageordning. Det betyder, at Forbrugerklagenævnet behandler klager fraforbrugere, hvis vederlaget for den ydelse, som klagen angår, er mindst800 kr. Søfartsstyrelsen vil behandle de øvrige klager over transportører,hvor vederlaget er under 800 kr.Klager vedrørende de særlige rettigheder til personer med funktionsned-sættelse vil også blive behandlet af Søfartsstyrelsen, når det drejer sig omadgang til og fra samt ophold på skibet. Klager over havneterminalopera-tørerne behandles derimod af Kystdirektoratet, da terminaler henhørerunder deres ansvarsområde.For klager til Forbrugerklagenævnet gælder den nuværende gebyrord-ning. For klager til Søfartsstyrelsen påtænkes fastsat et gebyr, som afspej-ler gebyrstrukturen på Forbrugerklagenævnets område. Det betyder, atrederiet skal betale et beløb for dækning af udgifter til sagsbehandlingen,når forbrugeren får medhold, eller sagen forliges. Gebyret forventes atudgøre 9.000 kr. Klageren vil derimod kun skulle betale et gebyr på 160kr., der betales tilbage, hvis klageren får medhold. Da der er tale om enny ordning, vil gebyrerne kunne justeres i lyset af erfaringerne med kla-geordningen. Klager vedrørende personer med funktionsnedsættelsesrettigheder forventes at blive gratis. Den nærmere udmøntning af klage-mulighederne og klageorganet vil blive fastsat i en bekendtgørelse.Endelig kan jeg oplyse, at der som led i regeringens forbrugerpolitiske
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
eftersyn vil blive foretaget en mere generel gennemgang af forbrugernesklageadgang. I den forbindelse vil der kunne blive foretaget justeringer,også for så vidt angår klageadgangen efter EU-forordningen om skibspas-sagerers rettigheder.