Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 30
Offentligt
1183019_0001.png
1183019_0002.png
1183019_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 22. november 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMENRSags nr.: 1207288Dok nr.: 1094200
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. november 2012stillet følgende spørgsmål nr. 4 (L 30) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 4:’’Ministeren bedes kommentere materialet fra Danske Patienters foretrædeden 13. november 2012, jf. L 30 - bilag 5.”Svar:Danske Patienter rejser 4 problemstillinger, som jeg vil adressere hver for sig idet nedenstående.Vedr. udredningsret i sygehusregi og i praksissektorenRegeringens lovforslag om ret til udredning inden for 30 dage omfatter patien-ter, der er henvist til udredning i sygehusregi. De eksisterende rammer for ud-redning og behandling hos alment praktiserende læger og praktiserende spe-ciallæger videreføres derimod uændret i medfør af forslaget.Det er fra flere sider foreslået, at denne ret også skal udbredes til udredninghos alment praktiserende læger og praktiserende speciallæger.Jeg bemærker i den forbindelse, at det i så fald ville være et opgør med denmåde, som praksissektoren er organiseret på i Danmark med selvstændigt er-hvervsdrivende læger, som i høj grad selv disponerer over tilgangen af patien-ter i praksis.Hvis der i dette regi skulle indføres en udredningsret på tilsvarende vis som isygehusregi, ville det kræve en langt stærkere regional styring og kontrol afpraksissektorens aktivitet og kapacitet.Men som det fremgår af bemærkningerne til L 30, så vil regeringen – som idag – løbende følge udviklingen i udredningsforløb i speciallægepraksis. Deerfaringer, som man på sigt kan drage af udredningsretten i sygehusvæsenet,kan eventuelt give anledning til overvejelser i forhold til udredningsforløb i spe-ciallægepraksis.Hvad angår spørgsmålet om social ulighed, så betragter jeg det som en selv-følge, at de alment praktiserende fortsat kun skal henvise de patienter til syge-huset, som har et reelt behov herfor. Og jeg bemærker i øvrigt, at regeringenmed lovforslaget lægger op til at videreføre den del af det udvidede frie syge-husvalg efter 1 måned, der vedrører undersøgelser, som alment praktiserende
Side 2
læger og praktiserende læger rekvirerer på offentlige sygehuse til brug for de-res egen udredning af patienterne.Vedr. planen for det videre udredningsforløbJeg anser det ikke for realistisk at fastsætte engenerelfaglig tidsgrænse forde udredningsforløb, som ikke kan afsluttes inden for 30 dage. Det vil jo i alletilfælde bero på en konkret sundhedsfaglig vurdering af den enkelte patientsundersøgelsesbehov.Udredningsplanen bør derimod – i så vid udstrækning som muligt – som mini-mum redegøre for den eller de kommende undersøgelser, som patienten for-ventes at skulle gennemgå.Herudover deler jeg ikke opfattelsen af, at regionerne bevidst vil bruge dennegruppe patienter som en kapacitetsbuffer. Udredningsretten er et initiativ, somregeringen og Danske Regioner er blevet enige om i fællesskab, og det er der-for min klare opfattelse, at sundhedspersonalet i regionerne vil arbejde for at fåpatienterne udredt så hurtigt som muligt.Kriterier for udvidet frit sygehusvalgOm en patient skal have ret til udvidet frit sygehusvalg inden for 30 eller 60dages ventetid, vil bero på en konkret sundhedsfaglig vurdering ud fra kriterierfastsat af Sundhedsstyrelsen.Det vil derfor – ligesom for al anden undersøgelse og behandling i sundheds-væsenet – i sidste ende være en konkret vurdering af den enkelte patient, somdanner grundlag for det efterfølgende behandlingsbehov. Jeg kan forstå, atLægeforeningen også bakker op om denne model.I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at der f.eks. inden forsamme diagnose godt kan være forskelle i hvor længe patienten kan vente,idet vurderingen beror på patientens samlede tilstand.Men jeg vil gerne opfordre regionerne til at etablere fælles rammer for vurde-ring af patienternes behov for behandling inden for hhv. 30 og 60 dage, dogselvfølgelig under forudsætning af, at det konkrete, sundhedsfaglige skøn ikketilsidesættes.PsykiatrienAf økonomiaftalen for 2013 fremgår, at regeringen og Danske Regioner erenige om, at der afsættes 200 mio. kr. i 2013 til at påbegynde en kapacitets-udbygning i psykiatrien med henblik på at forberede indførelse af en udred-nings- og behandlingsret i psykiatrien.Det fremgår også, at den konkrete udformning af en ret i psykiatrien afventernærmere analyse og drøftelse mellem parterne, så realisering sker i takt med,at kapacitet og økonomisk råderum kan tilvejebringes.I forlængelse heraf er der igangsat en analyse af kapaciteten til udredning ogbehandling på det psykiatriske område, herunder de personalemæssige res-sourcer. Analysen skal blandt andet afdække mulighederne for at optimere og
Side 3
tilpasse den samlede kapacitet samt afdække potentialerne for en bedre ka-pacitetsanvendelse på området.Når denne analyse foreligger, vil den indgå i de videre drøftelser mellem par-terne om den konkrete udformning af retten.Endelig bemærker jeg, at Danske Patienter også efterspørger en monitoreringaf initiativerne i lovforslaget. Regeringen lægger også op til at iværksætte ensådan monitorering. Jeg kan i den forbindelse henvise til min besvarelse afspørgsmål 12.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Emil Niragira Rasmussen