Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235643
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 31 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 31:”I følge lovforslaget videreføres det økonomiprotokollat, der udløb den 31.marts 2013, fra den 1. september 2013 til den 1. september 2014. Kan mini-steren bekræfte, at det indebærer, at den økonomiske ramme for almen prak-sis i perioden 1. september 2013 til den 31. august 2014 svarer til den økono-miske ramme for perioden 1. april 2012 til den 31. marts 2013? I bekræftendefald: Indebærer lovforslaget, at opgaveflytninger fra sygehusene til almenpraksis og flere gruppe 1-sikrede i perioden frem til den 1. september 2014skal løses af de praktiserende læger uden, at der følger nye ressourcer med tilat ansætte mere klinikpersonale?”Svar:Den økonomiske ramme, der var fastsat i økonomiprotokollatet til Overens-komst om almen praksis, udløb den 30. marts 2013, og var begrænset til enfikseret tidsperiode på 2 år. Den økonomiske ramme, der vil være gældende iden periode, hvor den økonomiske ramme fastlægges i loven, skal svare til enforholdsmæssig del af den ramme, som var fastsat i økonomiprotokollatet ihenhold til overenskomsten, svarende til den tidsperiode, hvor økonomiproto-kollatet skal være gældende efter loven.Det skal bemærkes, at der var aftalt en reguleringsmekanisme i det økonomi-protokollat, der var enighed om mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævnog PLO, og som med lovforslaget skal være gældende, indtil der er indgået enny aftale. Det fremgår således, at der i helt særlige tilfælde mellem de centraleparter kan aftales en korrektion af rammen. Det kan eksempelvis skyldes eks-traordinær sygelighed og større strukturelle ændringer samt ændringer somfølge af lovgivning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt