Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235588
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 19 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 19:”PLO har på baggrund af lovforslaget opfordret sine medlemmer til at afgivederes ydernumre med virkning fra den 1. september 2013. Hvordan vil ministe-ren sikre, at dette ikke udløser betaling for lægebesøg?”Svar:Jeg skal indledningsvist bemærke, at vedtagelsen af lovforslaget vil indebære,at Overenskomst om almen praksis fortsat finder anvendelse, indtil der er ind-gået en ny overenskomst inden for de nye reguleringsmæssige rammer, derlægges op til i udkastet til lovforslaget, dog senest den 1. september 2014.Det indebærer, at den enkelte læges rettigheder og pligter i henhold til over-enskomsten – ved lov - videreføres fuldstændig uændret i forlængelsesperio-den. Det gælder også overenskomstens regler om praksisophør, som betyder,at en læge, der agter at ophøre med praksis, uden der er udsigt til at praksisovertages af en anden læge, har pligt til at varsle dette over for regionen 6måneder før ophørsdatoen. 3 måneder inden den varslede ophørsdato skallægen endeligt meddele regionen, om han/hun ophører.Jeg kan oplyse, at ministeriet på baggrund af, at PLO havde stillet spørgs-målstegn ved de gældende opsigelsesvarsler, har bedt Kammeradvokatenvurdere spørgsmålet. Kammeradvokaten konkluderer bl.a. følgende:”Overenskomsten og herunder de alment praktiserende lægers varslingspligterefter §§ 19 og 20 er gældende i regionernes opsigelsesperiode frem til den l.september 2013 og vil efter lovforslagets vedtagelse også være gældende ef-ter den l. september 2013. Det betyder, at den enkelte alment praktiserendelæge vil handle i strid med overenskomsten og hermed den lovbestemte ord-ning, hvis vedkommende ophører med at drive praksis (nedlægger sin praksis)eller ikke kan besætte en ledig lægekapacitet i en klinik uden at iagttage et 6måneders varsel over for regionen, jf. overenskomstens § 19 og § 20.De enkelte alment praktiserende lægers og Praktiserende Lægers Organisati-ons overtrædelse af overenskomsten skal fortsat sanktioneres efter overens-komstens bestemmelser, herunder om bod og udelukkelse fra at praktisere ef-ter overenskomsten.”./.
Jeg vedlægger til udvalgets orientering Kammeradvokatens brev af 31. maj2013 til ministeriet.
Side 2
Jeg kan endvidere oplyse, at ministeriet ved brev af 11. juni 2013 (vedlagt tiludvalgets orientering) har informeret Praktiserende Lægers Organisation omovenstående, og anmodet om, at organisationen videresender brevet til orga-nisationens medlemmer med henblik på, at medlemmerne bliver orienteret omretstilstanden vedrørende opsigelse.Lovforslaget er som bekendt på baggrund af PLO´s høringssvar m.v. blevetjusteret og ændret med henblik på at imødekomme en række af de bekymrin-ger, som PLO gav udtryk for i forbindelse med det udkast til lovforslag, somblev sendt i høring..Jeg forventer og håber på ovenstående baggrund, at de praktiserende lægerikke længere overvejer at ophøre med at levere ydelser betalt af det offentlige.Hvis et større antal af lægerne – hvad jeg som nævnt altså ikke forventer – al-ligevel vælger at opsige ydernummeret, vil regioner og kommuner stille et be-redskab til rådighed, der sikrer patienterne vederlagsfri lægehjælp.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt