Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225
Offentligt
Kære Morten Speitzer og Charlotte JepsenTak for henvendelsen af 6. juni 2013 om konsekvenserne af regeringens SU-reform for kandidatstuderende irevisorbranchen.Indledningsvis vil jeg gerne kvittere for Danske Revisorers engagement i denne sag. Det er en omfattendereform, vi står overfor, og der er vigtigt, vi er opmærksomme på alle relevante problemstillinger.Baggrunden for den politiske aftale om SU-reformen er, at alt for mange, primært universitetsstuderende, erfor længe om at gennemføre deres studium. I gennemsnit bruger de studerende således 6,1 år påuniversiteterne, dvs. mere end 1 år længere end et typisk universitetsstudium er normeret til. På en rækkeuddannelser er overskridelserne af studietiden ganske store. Det er f.eks. under 20 procent af dekandidatstuderende på samfundsvidenskab og på humaniora, som gennemfører på normeret tid. Samtidig vedvi, at nogle af disse studerende er dem, der bruger mindst tid på deres studier. Mange af disse er altså reeltikke fuldtidsstuderende. Det ønsker vi at ændre med SU-reformen.Den nye aktive studiekultur vil fordre, at man på institutionerne indretter sig efter de nye krav, der medreformen stilles til både institutionerne selv, men selvfølgelig også til de studerende. Det eruddannelsesinstitutionens ansvar at tage hånd om uddannelsestilrettelæggelsen, sådan at den enkeltestuderende ikke forsinkes på grund af studieplanlægningen, men derimod har mulighed for at tage denødvendige kurser m.v., der kræves på uddannelsen, inden for den normerede studietid.Det er allerede i dag sådan, at uddannelserne og undervisningen skal planlægges på en måde, så destuderende kan gennemføre 60 ECTS-point om året, hvilket svarer til 1 års fuldtidsstudium. Kravet omtilmelding til 60 ECTS-point pr. år tager udgangspunkt i, at de studerende fremover skal følgefuldtidsnormen, såfremt uddannelsen er en heltidsuddannelse. Det betyder, at studerende skal følgeuddannelsesforløbet med de planlagte fag. Det gælder også for de studerende, som ikke har bestået alleprøver fra forrige semestre.Det fremgår af Jeres henvendelse, at mange studerende på cand. merc.aud.-uddannelsen reelt erdeltidsstuderende på grund af arbejde i revisionsfirmaer. Cand.merc.aud.-uddannelsen er enheltidsuddannelse, og ligesom alle andre bachelor- og kandidatuddannelser tilrettelagt på heltid forudsætterden, at man er fuldtidsstuderende. Der er flere universitetsuddannelser, hvor de studerende følger bestemtemønstre for studiejobs. Det ændrer ikke på, at vi har nogle generelle udfordringer med at få de studerendehurtigere igennem uddannelserne, og at vi med denne reform forsøger at løse disse udfordringer. Det vil eftermin opfattelse undergrave reformen, hvis vi undtager studerende fra visse arbejdsmarkedsbrancher frareglerne om, at en heltidsuddannelse skal tilrettelægges på fuld tid.Et universitet kan udbyde sine heltidsuddannelser og dele heraf efter reglerne om deltidsuddannelse, dvs.med delvist statstilskud og delvis deltagerbetaling, jf. universitetslovens § 5, stk. 2.Aftagere og organisationer med tilknytning til bestemte uddannelser kan indgå i en dialog med et eller flereuniversiteter for derigennem at afklare mulighederne for at tilrettelægge uddannelsen på deltid. Jeg eropmærksom på, at dette vil betyde, at de studerende ud over statstilskuddet skal betale delvist foruddannelsen. Dette er dog samme vilkår for alle studerende, der vælger at have så meget arbejde siden afderes studier, at de ikke kan gennemføre det som et heltidsstudium.Med venlig hilsen
Morten Østergaard