Skatteudvalget 2012-13
L 219
Offentligt
1260829_0001.png
1260829_0002.png
J.nr. 13-0083613Den17. juni 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 219 - Forslag til Lov om ændring af affalds- ogråstofafgiftsloven, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter,lov om afgift af elektricitet, momsloven og forskellige andre love(Nedsættelse af afgifter på el til erhverv, bortfald af CO2-afgift af elfor erhverv, nedsættelse af energiafgifter på brændsler til proces,ændret lagerprincip ved deponering af farligt affald, lempelse afmomskredittider samt supplerende støtte til eksisterendeindustrielle kraft-varme-værker).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 14. juni 2013. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Holger K. Nielsen
/ Lene Skov Henningsen
1/2
Spørgsmål
Har Skatteministeriet forsøgt at finde andre modeller end LIFO-modellen, og ihvilket omfang har Skatteministeriet afprøvet modellerne i forhold til EU’sstatsstøtteregler hos EU-Kommissionen?
Svar
Afgiften på deponering af farligt affald blev indført som en del af Forårspakke2.0.Afgiften ved deponering af farligt affald vil særligt belaste shredderbranchen,som har store mængder farligt affald til deponering. Som følge heraf blev det iforbindelse med vedtagelse af afgiften på farligt affald lovet, atshredderbranchens vilkår skulle vurderes nærmere.Resultatet af denne vurdering var, at shredderbranchens vilkår ikke kan lempesalene ved ændringer af afgiften for deponering af farligt affald uden problemeri forhold til EU-retten. Derfor blev der efterfølgende nedsat en arbejdsgruppe,der skulle vurdere alternative løsningsmodeller, der ikke direkte er relateret tilafgiften eller indfasningen af denne.Arbejdsgruppen har efterfølgende vurderet, at den samlet set bedste løsning eren ændring af godtgørelsesreglerne for deponering af farligt affald – LIFO-modellen.Desuden er der med Vækstplan DK afsat en pulje på 15 mio. kr. årligt i 2014og 2015 til teknologiudvikling og investeringsstøtte målrettet shredder-virksomhederne.
2/2