Skatteudvalget 2012-13
L 212
Offentligt
1252449_0001.png
1252449_0002.png
J.nr. 13-0002899Dato:24. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 212 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og for-

skellige andre love (Ny klagestruktur på skatteområdet og ændringer

som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystem m.v.)

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 21. maj 2013. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Holger K. Nielsen/ Per Hvas

Spørgsmål 23:

Hvorledes har ministeren tænkt sig konkret, at den foreslåede skatteankeforvaltning skalindrettes? Herunder bedes oplyst, hvor mange årsværk der skal være til opgaven, hvor skat-teankeforvaltningen fysisk skal placeres, og hvad der vil ske med sekretariaterne, der i dagbetjener de lokale ankenævn?

Svar:

Skatteankeforvaltningen dannes ved en sammenlægning af Landsskatterettens sekretariatog ankenævnenes sekretariater, som i dag har henholdsvis ca. 100 og ca. 130 medarbejdere.Det præcise antal medarbejdere i skatteankeforvaltningen kendes ikke på nuværende tids-punkt, men som følge af den foreslåede afskaffelse af dobbeltbehandlingen af klagesagervil skatteankeforvaltningen kunne klare sig med færre medarbejdere end de ca. 230, der idag er beskæftiget ved Landsskatterettens og ankenævnenes sekretariater.Sekretariatets opbygning vil være baseret på specialisering, så de enkelte kontorer får tildeltet specifikt fagområde. Kontorerne vil således ikke dække specifikke geografiske områder.Det vil dog blive sikret, at de enkelte ankenævn altid vil have én indgang til sekretariatet.Det er ikke tanken at samle skatteankeforvaltningen på ét sted. Det er således tanken, at den vilskulle være placeret på flere adresser. Den konkrete placering af kontorerne ligger ikke fast pånuværende tidspunkt.
Side 2