Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 209
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 21(L 209), som hermed besvares.
28. Maj 2013J.nr. 2011 - 628
”Der ønskes en redegørelse for konsekvenserne af lovforslaget for østeuropæiskevikarbureauer som f.eks. Baltic Workforce, der udbyder vikarer til meget lavetimelønninger.”
Det fremgår af Baltic Workforces hjemmeside, at man både tilbyder virksomhederat få løst arbejdsopgaver i entreprise og at få stillet arbejdskraft til rådighed i formaf østeuropæiske vikarer. Det er den del af Baltic Workforces virksomhed, der ervikarbureauvirksomhed, som kan blive påvirket af L 209.Baltic Workforce og andre vikarbureauer, som udbyder vikarer til en timebetalingunder sædvanligt dansk niveau, kan ikke fortsætte hermed efter en eventuel vedta-gelse af L209, hvis brugervirksomheden har en overenskomst med lønbestemmelsepå et sædvanligt dansk niveau. Dette skyldes, at L 209 opererer med et ligebehand-lingsprincip, og at dette princip kun kan fraviges, hvis vikarbureauet omfattes af el-ler har tiltrådt en kollektiv overenskomst, som er indgået af de mest repræsentativearbejdsmarkedsparter og som gælder på hele det danske område. Det samme vil ik-ke gøre sig gældende, hvis brugervirksomheden ikke er omfattet af nogen overens-komst.L 209 er et effektivt værn mod social dumping gennem brug af vikarer, fordi det ihenhold til ligebehandlingsprincippet ikke længere vil være muligt for en bruger-virksomhed at indleje vikarer og dermed betale mindre end det, som brugervirk-somheden efter en overenskomst måtte være forpligtet til at betale egne medarbej-dere.Det er fortsat et anliggende for arbejdsmarkedets parter, at der indgås overenskom-ster for såvel brugervirksomheder som vikarbureauer og at fastlægge indholdet afdisse overenskomster. L 209 ændrer ikke herpå.Helt overordnet forventes det, hvis lovforslaget vedtages, at en væsentlig konse-kvens vil være, at flere vikarbureauer vil indgå overenskomst, og at denne overens-komst vil være repræsentativ. Muligheden for at drive vikarbureauvirksomhed medlønninger under dansk repræsentativt niveau vil således blive indskrænket med
vedtagelsen af L 209. Lovforslaget udgør generelt en forbedring af vikarers retsstil-ling, og dermed bliver det mindre attraktivt for vikarbureauer at operere uden over-enskomst på et dansk repræsentativt niveau.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2