Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199
Offentligt
1241142_0001.png
1241142_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 26. marts 2013 stillet mig følgendespørgsmål 3 vedr. L 199, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren25. april 2013J.nr. 2013-1428
Spørgsmål 3:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25/3-13 fra Jacob Friis, Agedrup, jf.L 199 – bilag 4.”Svar:Jacob Friis har rettet henvendelse til Klima-, Energi- og Bygningsudvalget iforbindelse med det fremsatte lovforslag L 199, som jeg vil kommentere på.Ifølge Jacob Friis er L 199 udtryk for en favorisering af landmænd, idet de ofte harstore bygninger med stort tagareal, mens almindelige borgere, hvis bolig ikke er pla-ceret hensigtsmæssigt i forhold til etablering af solcelleanlæg, ekskluderes fra at in-vestere i vedvarende energi.Det er ikke hensigten med L 199 at udelukke dem, der ikke har egnede tagflader.Derfor er der også foreslået en undtagelse til kravet om tagplacering, som muliggør,at man kan etablere op til 6 kW anlæg på jorden, såfremt man eksempelvis ikke haren egnet tagflade. Endvidere er der fortsat mulighed for at indgå i et fællesanlæg.Jacob Friis foreslår i henvendelsen et alternativ til L 199, i hvilket det skal være muligtat etablere op til fire solcelleanlæg á 399 KW på samme ejendom, hvor 25 pct. skaludbydes til kommunens borgere. For fællesanlæg skal 75 pct. udbydes til kommu-nens borgere.l Jacob Friis’ alternativ til L 199 lægges op til ganske store anlæg på op til 1,6 MW,som langt overstiger de anlægsstørrelser, de forhøjede støttesatser var tiltænkt. I denvedtagne lov nr. 1390 af 23. december 2012 blev der sat en kapacitetsgrænse på400 kW for den midlertidigt forhøjede støttesats, der starter på 130 øre/kWh for an-læg nettilsluttet i 2013. Denne grænse viste sig imidlertid at være vanskelig at hånd-hæve, hvorfor den nu med L 199 foreslås ophævet og erstattet af andre krav, der kanbegrænse udbygningen af store anlæg.Da der er begrænsede støttemidler til rådighed, som i øvrigt skal betales af de andreelforbrugere, er det valgt at målrette den midlertidigt forhøjede støtte til de anlæg,hvor der er en vis sammenhæng mellem anlæggets størrelse og anlægsejerens el-
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
forbrug. Krav om tagplacering eller en maksimum grænse på 6 kW for anlæg, derplaceres på jorden, forventes at sikre en større sammenhæng mellem anlægsstørrel-ser og anlægsejerens elforbrug.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard