Kommunaludvalget 2012-13
L 188
Offentligt
1240478_0001.png
1240478_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2013-06716Doknr.85762Dato23-04-2013
Folketingets Kommunaludvalg har d. 9. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 2 (L188) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Karina Adsbøl (DF).Spørgsmål nr. 2:”Vil ministeren kommentere høringssvarene og bekymringerne fra handicaporganisa-tionerne heriblandt Landsforeningen LEV, Danske Handicaporganisationer m.fl.?”Svar:Jeg forstår spørgsmålet således, at det går på forsøget med mulighed for at flytte be-boere i botilbud og forsøget med udvidede muligheder for at opsige lejere i almeneplejeboliger.Som det fremgår af det høringsnotat, som blev oversendt til Kommunaludvalget den20. marts 2013, har en række foreninger og organisationer fremsat kritiske bemærk-ninger til forsøgene.Forsøgene er i lovforslaget underlagt en række betingelser netop for at imødegå flereaf de problemstillinger, som omtales i høringssvarene.Forsøgene skal ses som et forsøg på at finde balancen mellem de behov, borgere dersidder i et botilbud eller plejebolig har, og andre borgeres behov, som kan indebære,at de har brug for at komme dertil.De to forsøg handler grundlæggende om, at borgere, der ikke længere har gavn af ettilbud eller en plejebolig, kan komme videre til et mere egnet tilbud eller bolig. Detteskal understøtte, at der tages hånd om borgerens aktuelle behov. Det kan have densidegevinst, at kommunens kapacitet med hensyn til botilbud og plejeboliger udnyttesmere hensigtsmæssigt.Jeg vil derfor gerne slå fast, at forsøgene ikke handler om at give en kommune mulig-hed for eller lov til at flytte rundt på de omfattede borgere efter kommunens forgodtbe-findende eller kommunens økonomiske hensyn.For at sikre dette er de to forsøg hegnet ind med en række betingelser for, hvornår enkommune kan træffe beslutning om at flytte en beboer i et botilbud eller opsige enlejer i en almen plejebolig.Med betingelserne er der søgt at tage hensyn til, at de berørte beboere og borgereskal mødes af kommunen på en fornuftig måde. Bl.a. derfor skal kommunen førstindlede en dialog for at motivere borgeren til at flytte ad frivillighedens vej. For hvisman kan opnå en frivillig løsning, vil det være bedst for både kommunen og borgeren.
Herudover er der bl.a. krav om, at beboerens eller lejerens behov for pleje og støtteikke varetages mest hensigtsmæssigt i det nuværende botilbud, at kommunalbestyrel-sen vurderer, at beboeren i et botilbud vil have mere gavn af et andet tilbud eller etandet lejemål inden for lokalområdet med tilknyttet hjælp og støtte og at kommunentilbyder at afholde beboerens eller lejerens tilknyttede flytteudgifter mv.Af hensyn til borgeren er det endvidere fastsat, at opsigelsesvarslet er 6 måneder. Detgiver mulighed for, at borgeren ikke flyttes rundt uden eller med kort varsel, men kanvænne sig til tanken om at skulle videre til et botilbud eller plejebolig, som passer bed-re til den pågældendes behov. Her kan kommunen også spille en aktiv rolle.Jeg kan i øvrigt henvise til bemærkningerne til høringssvarene i det omtalte hørings-notat.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2