Kirkeudvalget 2012-13
L 182
Offentligt
Kirkeudvalget har ved brev af 30. april 2013 (KIU L 182 – spørgsmål 1) bedtom min besvarelse af spørgsmål:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april 2013 fra Allan Dal-kvist, jf. L 182 - bilag 5.”Svar:
Menighedsrådet varetager en særdeles central og væsentlig rolle som styrer afsognets kirkelige og administrative anliggender. For at kunne varetage dennevirksomhed er der i menighedsrådsloven fastsat en række bestemmelser, somvedrører menighedsrådenes beslutningsproces, og bestemmelserne om ind-kaldelse af stedfortrædere skal således ses i sammenhæng hermed.Jeg kan generelt oplyse, at reglerne om, at der skal indkaldes stedfortrædere,skal sikre, at et medlems fravær ikke forrykker balancen og styrkeforholdet imenighedsrådet. Dette må antages at være i både den enkeltes interesse, de øv-rige medlemmers interesse, som er valgt på samme kandidatliste, samt i væl-gernes interesse i øvrigt.Indkaldelse af en stedfortræder bør ikke være afhængig af et menighedsråds-medlems eventuelle personlige holdning til stedfortræderen, den konkrete sagsvigtighed eller af medlemmets manglende evne eller vilje til at træffe beslut-ning om indkaldelse af en stedfortræder. Det er derfor min opfattelse, at enretstilstand, hvor beslutningen om at indkalde en stedfortræder træffes af denfraværende selv eller af de øvrige medlemmer valgt på samme liste, ikke vilvære tilstrækkelig til at imødekomme de hensyn, der ligger bag stedfortræder-institutionen.Endvidere vil en sådan procedure være langt mere bureaukratisk og langsom-melig end den obligatoriske ordning, hvor menighedsrådsformanden som endel af den øvrige mødeforberedelse sørger for indkaldelse af en stedfortræder,når formanden modtager afbud fra et medlem. En fakultativ indkaldelse af enstedfortræder medfører således, at indkaldelsen bliver afhængig af, at de øvrigemedlemmer, der er valgt på samme liste, på forhånd får kendskab til forfald hosandre medlemmer, samt af, om medlemmerne når at tage stilling til, om sted-fortræderen skal indkaldes.Som medlem af et menighedsråd har man en forpligtelse til at sørge for, at ensstedfortræder er orienteret om det arbejde, som pågår i menighedsrådet, ogderved sikre, at såfremt stedfortræderen på et tidspunkt måtte blive indkaldt,så har den pågældende et vist minimum af kendskab til menighedsrådets lø-bende arbejde.
Frederiksholms Kanal 211220 København Kwww.km.dkTelefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post[email protected]
Dokument nr.: 44192/13Dette dokumentnr. bedes oplyst vedhenvendelse til Ministeriet for Ligestil-ling og Kirke
Dato: 6. maj 2013
Såfremt stedfortræderen holdes orienteret om menighedsrådets arbejde, vilstedfortræderen på en meningsfyldt og hensigtsmæssig måde kunne deltage ibehandlingen af sager på de møder, der henvises til i lovforslagets § 1 nr. 9.Med L 182 foreslås § 13, stk. 2, i menighedsrådsloven ændret sådan, at detfastholdes, at et menighedsrådsmedlem kan have lovligt forfald, samtidig med,at det præciseres, hvornår et sådan lovligt forfald foreligger. Der foretages ikkeen udvidelse af forfaldsgrundene, men bestemmelsen præciseres i overens-stemmelse med den hidtidige praksis på området.Med lovforslaget fastholdes den gældende retstilstand, hvorefter det er obliga-torisk for menighedsrådsformanden at indkalde en stedfortræder, når et me-nighedsrådsmedlem på grund af lovligt forfald vil være forhindret i at varetagesit hverv i en forventet periode af mindst 2 måneders varighed.For at imødekomme de menighedsråd, som oplever at have behov for, at enstedfortræder indkaldes tidligere end ved to måneders forfald, får disse medlovforslaget mulighed for at fastsætte bestemmelser i forretningsordenen om,at menighedsrådsformanden også har pligt til at indkalde stedfortræderen,selvom medlemmets forfald er af kortere varighed end 2 måneder.Ændringen af § 13, stk. 2, i menighedsrådsloven skal ses i sammenhæng medbestemmelsens stk. 4, hvor der med lovforslagets § 1, nr. 9, foretages en udvi-delse i forhold til de enkeltstående møder, hvor stedfortræderen skal indkaldesved medlemmets forfald.En stedfortræder skal herefter indkaldes til:Det konstituerende møde.Møder, hvor behandlingen af henholdsvis de kirkelige kassers årligebudget og de kirkelige kassers årlige regnskab finder sted.Møder, hvor valg af formand og næstformand samt valg til de i menig-hedsrådslovens § 9 nævnte enkeltmandsposter (kirkeværge, kasserer,kontaktperson m.v.) finder sted.Mødet, hvor der foretages bindende afstemning i forbindelse medpræsteansættelser eller afgives udtalelser om provsteansættelser.Mødet, hvor der foretages valg af medlemmer til provstiudvalg eller afmedlemmer til stiftsråd.
Dokument nr.: 44192/13Side 2
Samtlige af disse møder kan karakteriseres som særdeles væsentlige for me-nighedsrådets virksomhed. Der træffes således på møderne beslutninger, somhar vidtrækkende betydning - både for menighedsrådet selv – men også forsognet som helhed, og det er derfor her særlig vigtigt, at man ikke forrykker ba-lancen i menighedsrådet.Jeg mener, at reglerne med lovforslaget gøres tilstrækkeligt vide. Jeg finder der-for ikke, at der er behov for ændringer, som foreslået af Allan Dalkvist medbrev af 26. april 2013. I de høringssvar, som ministeriet har modtaget til lov-forslaget har der været opbakning til de ændringer, der er foreslået med L 182,og der har ikke været ønske om yderligere ændringer.
Dokument nr.: 44192/13Side 3
Manu Sareen
/ Liselotte Hartman Schöbel