Socialudvalget 2012-13
L 158
Offentligt
1238545_0001.png
1238545_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 18. april 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
J.nr. 2012-7709
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. marts 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 5 (ad L 158). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bene-dikte Kjær (KF)
Spørgsmål nr. 5:”Hvordan vil ministeren sikre samme læring og dialog med kommunernesom i dag i forbindelse med klagesager ved at samle klagemuligheden étcentralt sted?”
Svar:Social- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Anke-styrelsen som en udtalelse.Ankestyrelsen har oplyst:”Ankestyrelsen kan oplyse, at Ankestyrelsen, beskæftigelsesankenævneneog de sociale nævn hidtil har haft et tæt samarbejde om praksiskoordineringaf kommunernes afgørelser. Ankestyrelsen har haft ansvaret for praksisko-ordinering på landsplan, mens nævnene har haft ansvaret på regionalt plan.Praksiskoordineringen er blandt sket ved at gennemføre vejledningsinitiati-ver, undervisning, praksisundersøgelser samt dialogmøder med de delta-gende kommuner.Ankestyrelsen og nævnene har blandt andet i fællesskab i 2012 gennemførtet større formidlingsprojekt, hvor alle landets kommuner er blevet undervist iregler og praksis vedrørende merudgifter ved forsørgelsen efter servicelo-vens § 100. Ankestyrelsen vil også fremadrettet gennemføre praksisunder-søgelser og dialogmøder med kommunerne ligesom Ankestyrelsen også vil
2
fortsætte med formidlingsprojekter o. lign om lovgivning og praksis, som led iAnkestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed.Den vejledningsforpligtelse nævnene hidtil har varetaget overfor kommuner-ne overgår til Ankestyrelsen, når klagesagerne overgår. Derudover fortsæt-ter Ankestyrelsen som hidtil med at vejlede kommunerne, blandt andet vedat offentliggøre principafgørelser og artikler i Nyt fra Ankestyrelsen. For yder-ligere at imødekomme kommunernes behov for læring og dialog oprettedeAnkestyrelsen i marts 2012 en juridisk hotline, som et tilbud om juridisk vej-ledning til kommuner, der behandler sager med tvivlsspørgsmål.Endelig fremgår det af den politiske aftale om blandt andet forenklingen afklagesystemet på det sociale og beskæftigelsesmæssige område, at derskal ske en øget rådgivning af kommunerne på klagenævnsområdet. Enforbedret rådgivning har som mål at forbedre kvaliteten af de borgerrettedeafgørelser i kommunerne. Initiativet gennemføres ved, at Ankestyrelsenforetager en systematisk vidensopsamling på baggrund af klagesagerne, såkommunerne kan få en systematisk og gennemarbejdet feedback fra Anke-styrelsen med henblik på at reducere fejl.Den nærmere tilrettelæggelse af Ankestyrelsens praksiskoordinerende ind-sats med den ny Ankestruktur vil under forudsætning af lovens vedtagelseske i løbet af efteråret i dialog med Det Rådgivende Praksisudvalg, somogså efter 1. juli 2013 kommer til at bestå af repræsentanter fra DA, LO, FTFKL og DH med styrelseschefen i Ankestyrelsen som formand.”Jeg kan henholde mig til Ankestyrelsens svar.
Karen Hækkerup/ Dorte Bech Vizard