Retsudvalget 2012-13
L 144
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. maj 2013ForvaltningsretskontoretNicolai Winther2011-7650-0001751079
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 83 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 144), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 17. april 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 83 vedrørende forslag til lov om offentlighed i forvalt-
ningen (L 144):
”Ministeren bedes kommentere artiklen "Ny offentlighedslovsvækker den neutrale embedsmand" på journalisten.dk den 16.april 2013 samt redegøre for, hvordan ministeren mener, atlovforslaget vil påvirke den neutrale embedsmand.”Svar:
1.
Det fremgår af den artikel, der er omtalt i spørgsmålet, at lovforslagetefter lektor ved RUC Birgitte Poulsens opfattelse bl.a. betyder, at den neu-trale embedsmand vil stå svækket i forhold til ”den politiserende del afembedsmandsrollen”. Det anføres også i artiklen, at man skal kunne få akt-indsigt i alt på ”analyseniveau”, så offentlighed og fagfæller kan se, hvilkeberegningsmetoder der ligger bag en beslutning.2.
Embedsmænds rådgivning af ministre og regeringen følger af en rækkeprincipper og regler, der ikke fremgår offentlighedsloven.Embedsmændenes rådgivning skal således ske inden for rammerne af gæl-dende ret. Det betyder, at embedsværket ikke må yde en bistand, der for-udsætter, at der handles i strid med lovgivningen mv.Offentlige myndigheder er også underlagt et almindeligt princip om sand-hedspligt. Princippet betyder som en almindelig regel bl.a., at der ikke kanydes en bistand, der indebærer, at embedsværket videregiver oplysninger,som er urigtige. Tilsvarende er det en almindelig regel, at embedsværketheller ikke kan medvirke til, at ministeren selv videregiver oplysninger,som er urigtige eller vildledende.Der kan også peges på, at embedsværkets rådgivning og bistand til rege-ringen og dens ministre skal ske inden for rammerne af almindelig faglig-hed. Det indebærer, at den bistand, som embedsværket yder i forbindelsemed f.eks. udarbejdelse af besvarelser og udredninger mv., skal være fag-ligt forsvarlig. Embedsværket kan f.eks. ikke udarbejde kommentarer tilforslag fra folketingsmedlemmer eller interessegrupper mv., som liggeruden for de rammer, der sættes af faglige normer på det pågældende områ-de – f.eks. ved at lade kommentarerne bygge på forudsætninger, der eruden tilstrækkeligt fagligt belæg.
2
Hertil kommer, at det er et grundlæggende princip ved det danske em-bedsmandssystem, at embedsværket i sin virksomhed skal være partipoli-tisk neutralt. Heri ligger bl.a., at den enkelte embedsmand ikke må lade si-ne egne politiske holdninger få indflydelse på den bistand, der ydes mini-steren, men at bistanden – inden for de rammer, der i øvrigt gælder – skalydes med henblik på sagligt og loyalt at sikre den bedst mulige gennemfø-relse af den pågældende ministers politik. Heri ligger endvidere, at em-bedsmændene i forbindelse med deres tjenstlige funktioner ikke alene skalvære partipolitisk neutrale, men over for omverdenen, herunder Folketin-get, også skal fremstå sådan.Der kan i det hele henvises til betænkning nr. 1443/2004 om Embeds-mænds rådgivning og bistand, side 141 ff. og side 152 ff.Lovforslaget berører ikke de nævnte principper og regler.3.
Justitsministeriet finder på den anførte baggrund ikke, at der er grund tilden bekymring i forhold til embedsværkets neutralitet, som der gives ud-tryk for i artiklen.4.
Der kan i øvrigt peges på, at der efter lovforslagets § 29 – uanset be-stemmelsen i § 24 om ministerbetjening – som noget nyt vil være adgangtil oplysninger om interne faglige vurderinger i endelig form, i det omfangoplysningerne indgår i en sag om et fremsat lovforslag eller en offentlig-gjort redegørelse, handlingsplan eller lignende. Det gælder dog ikke op-lysninger om interne faglige vurderinger, som findes i dokumenter, der erudarbejdet til brug for ministerrådgivning eller rådgivning af formandska-bet for KL og Danske Regioner.5.
Om begrundelsen for den foreslåede § 24 om ministerbetjening kan der iøvrigt henvises til besvarelserne af spørgsmål 37 og 52 vedrørende lov-forslaget.
3