Retsudvalget 2012-13
L 144
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. marts 2013ForvaltningsretskontoretNicolai Winther2011-7650-0001703156
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omoffentlighed i forvaltningen (L 144), som Folketingets Retsudvalg har stil-let til justitsministeren den 26. februar 2013.
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om offentlighed i forvalt-
ningen (L 144):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. februar2013 fra Netværket Åbenhedstinget, jf. L 144 - bilag 3.”Svar:
1.
Netværket Åbenhedstinget har sendt et notat af 9. februar 2013 vedrø-rende forsøg med postlister til Folketingets Retsudvalg (herefter omtaltsom notatet).Notatet indeholder en række bemærkninger til § 16 i forslaget til lov omoffentlighed i forvaltningen (L 144) om en forsøgsordning med postlister,ligesom notatet indeholder en række generelle synspunkter vedrørendeforvaltningsmyndigheders brug af postlister.2.
Det er i notatet vedrørende lovforslagets § 16 om en forsøgsordningmed postlister bl.a. anført, at der bør gennemføres et bredere forsøg medadgang til forvaltningens sagssystemer (it-systemer) end det forsøg medpostlister, som der er lagt op til med den foreslåede bestemmelse.Der er i notatet endvidere peget på, at et ministerium bør deltage i detnævnte forsøg med postlister, at der bør være en koordinerende central en-hed, og at det er vigtigt at få journalister aktivt involveret i forsøgene og fåopsamlet erfaringerne.2.1.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at som anført i pkt. 4.8.2 i lov-forslagets almindelige bemærkninger har ministeriet med det fremsattelovforslag tiltrådt Offentlighedskommissionens udkast til en bestemmelseom, at der – i stedet for straks enten at indføre eller at afvise at indføre enpermanent pligtmæssig postlisteordning – indhentes mere dækkende erfa-ringer, inden der tages endelig stilling til indførelse af en permanent postli-steordning.Den foreslåede § 16 i lovforslaget indebærer således – i overensstemmelsemed Offentlighedskommissionens forslag – at der iværksættes en forsøgs-ordning med postlister med tilhørende revisionsbestemmelse, jf. lovforsla-gets § 44. Der lægges i den forbindelse op til, at forsøgsordningen i detmindste skal omfatte et enkelt ministeriums departement, en underliggendestyrelse samt den centrale forvaltning i en region og i en større kommune.2
Det følger endvidere af lovforslaget, at der tre år efter ordningens etable-ring skal foretages en evaluering med henblik på, at der kan tages stillingtil, i hvilket omfang forsøgsordningen skal gøres permanent, herunder omordningen skal omfatte samtlige ministerielle departementer, underliggen-de styrelser m.v. Det er i den forbindelse Justitsministeriets opfattelse, atevalueringen bør foretages af andre end de myndigheder, der vil kunneblive omfattet af postlisteordningen. Justitsministeriet har i øvrigt noteretsig synspunktet i notatet om involvering af journalister.Efter Justitsministeriets opfattelse vil et forsøg af den i lovforslaget be-skrevne karakter være dækkende i forhold til at indsamle erfaringer mv.med henblik på, at der efter udløbet af den anførte evalueringsperiode ta-ges endelig stilling til, om der bør indføres en permanent postlisteordning.I lyset af bl.a. den arbejds- og ressourcebelastning, som i givet fald villevære forbundet hermed, finder Justitsministeriet, at der ikke er grundlagfor at udvide den foreslåede forsøgsordning som foreslået af Åbenhedstin-get til bl.a. at omfatte myndigheders sagsoversigter. Det bemærkes i denforbindelse, at lovforslaget naturligvis ikke vil være til hinder for, at demyndigheder, som – inden for rammerne af tavshedspligten mv. – selv fri-villigt måtte ønske at lave forsøg med eller eventuelt indføre mere perma-nente ordninger, som dem Åbenhedstinget peger på i notatet, kan træffebeslutning herom.Om den omhandlede ordning med forsøg med postlister henvises uddy-bende til bemærkningerne til lovforslagets § 16 og § 44.3.
Det er i notatet vedrørende lovforslagets § 16 om en forsøgsordningmed postlister bl.a. anført, at det i lyset af den stærke modvilje mod postli-ster i det meste af centraladministrationen næppe vil hjælpe på lysten til atmedvirke til forsøg, at ekstraudgifter skal afholdes inden for myndighe-dens eget budget.3.1.
Justitsministeriet skal hertil bemærke følgende:Det følger af bemærkningerne til lovforslagets § 16, at eftersom formåletmed forsøgsordningen er at få et dækkende billede af arbejds- og ressour-cebelastningen ved at føre en postliste, samt i hvilket omfang den vil bliveanvendt af offentligheden, bør forsøgsordningen i det mindste omfatte etenkelt ministeriums departement, en underliggende styrelse samt den cen-trale forvaltning i en region og i en større kommune.
3
Det er i den forbindelse forudsat, at forsøgsordningen er etableret senest etår efter, at den nye offentlighedslov er trådt i kraft. Endvidere er det forud-sat, at de pågældende forvaltningsmyndigheder afsætter tilstrækkeligeøkonomiske midler til, at forsøgsordningen kan gennemføres hensigts-mæssigt, herunder således at postlisten føres under anvendelse af tidssva-rende teknologi.De offentlige myndigheder, som kommer til at deltage i forsøget med post-lister, vil skulle leve op til disse forudsætninger.Der henvises uddybende til bemærkningerne til lovforslagets § 16.
4