Retsudvalget 2012-13
L 144
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. april 2013ForvaltningsretskontoretNicolai Winther2011-7650-0001711307
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 144), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 6. marts 2013.
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lov om offentlighed i forvalt-
ningen (L 144):
”Vil ministeren redegøre for, om lovforslagets begrænsning afretten til aktindsigt under hensyn til et uforholdsmæssigt res-sourceforbrug kan betyde, at en borger kan udelukkes fra akt-indsigt i egen sag?”Svar:
1.
Forvaltningsloven indeholder en række generelle forvaltningsprocessu-elle regler, der tillægger den, der er part i en afgørelsessag, forskellige ret-tigheder og beføjelser i forbindelse med forvaltningens behandling af sa-gen, herunder regler om parters adgang til aktindsigt i afgørelsessager.En borgers anmodning om aktindsigt i sin egen sag vil i praksis meget ofteskulle behandles efter forvaltningsloven, der indeholder en videre adgangtil aktindsigt end offentlighedsloven.Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at der i forslag til lov omændring af forvaltningsloven og retsplejeloven (L 145) ikke foreslås indsaten bestemmelse som den, der foreslås i § 9, stk. 2, nr. 1, i forslag til lov omoffentlighed i forvaltningen (L 144). Efter denne bestemmelse kan behand-lingen af en anmodning om aktindsigt afslås, i det omfang behandlingen afanmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug.Det foreslås heller ikke, at der i forvaltningsloven indsættes en bestemmel-se svarende til § 28, stk. 2, nr. 1, i forslag til lov om offentlighed i forvalt-ningen (L 144) om, at pligten til at ekstrahere faktiske oplysninger og eks-terne faglige vurderinger fra dokumenter undtaget fra aktindsigt efter for-valtningsloven ikke gælder, i det omfang det vil nødvendiggøre et ufor-holdsmæssigt ressourceforbrug. Baggrunden herfor er bl.a., at en part i ensag, hvori en forvaltningsmyndighed skal træffe en afgørelse vedrørendeden pågældende, i almindelighed vil have en sådan særlig interesse i sa-gen, at den pågældende part – uanset myndighedens ressourceforbrug der-ved – bør have adgang til de oplysninger, som er ekstraheringspligtige imedfør af stk. 1 (og som alene er i myndighedens besiddelse). Udleverin-gen af oplysningerne kan således være af betydning for partens mulighederfor at varetage sine interesser i forbindelse med myndighedens behandlingaf sagen, herunder benytte sig af sine partsrettigheder som for eksempelretten til at afgive en udtalelse til sagen, jf. forvaltningslovens § 21.2
2.
Det skal tilføjes, at når det gælder adgangen for den, hvis personligeforhold er omtalt i et dokument, til at blive gjort bekendt med oplysninger-ne herom (såkaldt egenacces), jf. § 8 i forslaget til lov om offentlighed iforvaltningen (L 144), er der ikke mulighed for at afslå behandlingen af enanmodning om aktindsigt med henvisning til, at behandlingen af anmod-ningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug.
3