Retsudvalget 2012-13
L 141
Offentligt
1235058_0001.png
1235058_0002.png
1235058_0003.png
1235058_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. april 2013StrafferetskontoretJean Elisabeth Hørdum2013-0037-0033735282
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 41 (L 141), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. april 2013.
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 41 (L 141) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. marts2013 fra Amnesty International, jf. L 141 – bilag 6.”

Svar:

Henvendelsen fra Amnesty International angår (1) udnyttelse af en personsmentale retardering eller sindssygdom, (2) strafniveauet for forskellige ty-per af voldtægt og (3) definitionen af ”samleje”.

1.

Amnesty International anfører, at opnåelse af samleje ved udnyttelse afen persons mentale retardering eller sindssygdom bør være omfattet afvoldtægtsbestemmelsen.Justitsministeriet skal hertil bemærke, at det med lovforslaget foreslås, atforhold, der i dag er omfattet af straffelovens § 218, stk. 2, om at skaffe sigsamleje med en person, der befinder sig i en tilstand, hvor den pågældendeer ude af stand til at modsætte sig handlingen, fremover skal være omfattetaf straffelovens § 216 om voldtægt, jf. lovforslagets § 1, nr. 8 og 11.Om baggrunden for forslaget herom kan der henvises til pkt. 3.2.1 og 3.2.4i lovforslagets almindelige bemærkninger. Som det fremgår af pkt. 3.2.4 ibemærkningerne, er Justitsministeriet enig med Straffelovrådet i, at enrække forhold taler henholdsvis for og imod at udvide voldtægtsbestem-melsen til også at omfatte tiltvingelse af samleje ved anden tvang end voldeller trussel om vold samt at skaffe sig samleje ved at udnytte forurettedeshjælpeløse tilstand (f.eks. bevidstløshed, stærk beruselse eller søvn). Efteren samlet vurdering finder Justitsministeriet, at mest taler for at udvidevoldtægtsbestemmelsen til også at omfatte sådanne handlinger, og at så-danne handlinger bør være omfattet af samme strafferamme som voldtægti øvrigt.Med hensyn til straffelovens § 218, stk. 1, om at skaffe sig samleje med enperson ved at udnytte den pågældendes sindssygdom eller mentale retarde-ring kan der henvises til Straffelovrådets betænkning nr. 1534/2012, hvorder om spørgsmålet om at medtage sådanne forhold i en udvidet vold-tægtsbestemmelse anføres følgende (side 199):”I Straffelovrådets lovudkast omfatter modellen med en udvidetvoldtægtsbestemmelse ikke overgreb mod sindssyge m.fl., som i dager kriminaliseret i straffelovens § 218, stk. 1, samleje med instituti-2
onsanbragte, jf. straffelovens § 219, misbrug af tjenstlig eller øko-nomisk afhængighed, jf. straffelovens § 220, eller visse forvekslings-situationer, jf. straffelovens § 221. De nævnte former for overgreb erikke karakteriseret ved tvang, og bl.a. samleje med institutionsan-bragte omfatter også situationer, hvor den pågældende frivilligt del-tager i samlejet. Disse overgreb adskiller sig således fra de overgreb,der vil være omfattet af en udvidet voldtægtsbestemmelse som denbeskrevne, på så væsentlige punkter, at Straffelovrådet ikke finderdet hensigtsmæssigt, herunder sprogligt naturligt, at udvide vold-tægtsbestemmelsen til også at omfatte sådanne overgreb.”Justitsministeriet er enig med Straffelovrådet i, at det ikke vil være hen-sigtsmæssigt at udvide voldtægtsbestemmelsen til også at omfatte at skaffesig samleje med en person ved at udnytte den pågældendes sindssygdomeller mentale retardering.

2.

Amnesty International anfører – ligesom i sit høringssvar over Straffe-lovrådets betænkning nr. 1534/2012 om seksualforbrydelser, som lovfor-slaget bygger på – at Amnesty International tilslutter sig, at det præciseresi bemærkningerne til lovforslaget, at strafudmålingen i voldtægtssager skalske på grundlag af en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde og øvrigeforeliggende omstændigheder og ikke på grundlag af en generelt forskelligvurdering af grovheden af kontaktvoldtægt og parvoldtægt i forhold tiloverfaldsvoldtægt. Derimod finder Amnesty International det beklageligt,at det i bemærkningerne tilføjes, at straffen alt andet lige vil være strengerefor overfaldsvoldtægt end for en kontaktvoldtægt eller en parvoldtægt.Amnesty International finder det uheldigt, at man i bemærkningerne til etlovforslag sender et signal om, at det er mindre slemt at voldtage sin ægte-fælle, partner eller bekendte, end det er at voldtage en fremmed. AmnestyInternational foreslår, at det i bemærkningerne til lovforslaget anføres, atdet forhold, at voldtægt er begået mod en person, som gerningsmanden hareller har haft en relation til forud for voldtægten, herunder ægteskab ellersamliv, ikke i sig selv bør anses som en formildende omstændighed.Justitsministeriet skal hertil bemærke, at Justitsministeriet som anført i pkt.3.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger generelt er enig i Straffe-lovrådets overvejelser og forslag vedrørende voldtægt. Justitsministeriet ersåledes af de grunde, der er anført af Straffelovrådet, enig i rådets forslagom at videreføre den gældende definition af vold, de eksisterendestrafferammer og det eksisterende strafniveau. I overensstemmelse medStraffelovrådets forslag er det i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8(forslag til straffelovens § 216), understreget, at strafudmålingen i vold-tægtssager skal ske på grundlag af en konkret vurdering i hvert enkelt til-3
fælde af voldtægtens karakter og øvrige foreliggende omstændigheder ogikke på grundlag af en generelt forskellig vurdering af grovheden af kon-taktvoldtægt og parvoldtægt i forhold til overfaldsvoldtægt. Heri ligger og-så, at det ikke er en formildende omstændighed, at gerningsmanden og of-feret kender hinanden eller er eller har været gift eller samlevende.

3.

Amnesty International anfører – ligesom i sit høringssvar over Straffe-lovrådets betænkning nr. 1534/2012 om seksualforbrydelser, som lovfor-slaget bygger på – at Amnesty International tilslutter sig, at analt og vagi-nalt samleje fremover samles under betegnelsen ”samleje”, men foreslår,at begrebet yderligere udvides til også at omfatte oral indtrængen.Justitsministeriet skal hertil bemærke, at Justitsministeriet som anført i pkt.2 i den kommenterede høringsoversigt (L 141 – bilag 1) er enig iStraffelovrådets forslag om at udvide straffelovens § 216 om voldtægt – ogde øvrige strafbestemmelser i straffelovens kapitel 24, der angår samleje –til også at omfatte analt samleje. Justitsministeriet finder derimod ikkegrundlag for at udvide samlejebegrebet yderligere til også at omfatte (visseformer for) oralsex, der i stedet som foreslået af Straffelovrådet fortsat børvære omfattet af den foreslåede bestemmelse om andet seksuelt forholdend samleje.
4