Retsudvalget 2012-13
L 141
Offentligt
1234018_0001.png
1234018_0002.png
1234018_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. april 2013StrafferetskontoretJean Elisabeth Hørdum2013-0037-0033719206
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 (L 141), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. marts 2013. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 29 (L 141) fra Folketingets Retsudvalg:

”I lovforslaget lægges der op til, at muligheden for at give tilta-lefrafald i sager om en ung persons frivillige seksuelle forholdtil et barn på 12-14 år præciseres i en bekendtgørelse, som ud-stedes i medfør af retsplejelovens regler om tiltalefrafald, menhvorfor ikke skrive direkte i straffeloven, at det er straffrit?”

Svar:

Justitsministeriet kan henvise til pkt. 5.2.5 i lovforslagets almindelige be-mærkninger, hvor Straffelovrådets overvejelser om dette spørgsmål ergengivet således:”Formålet med forbuddet mod seksuelt forhold til et barn under 15 årer at beskytte børn mod uønskede eller skadelige seksuelle forhold.Forbuddet rammer imidlertid på grund af sin absolutte karakter ogsåeventuelle af barnet ønskede seksuelle forhold, der heller ikke fra etsamfundsmæssigt synspunkt kan anses som skadelige for barnet.Straffelovrådet finder imidlertid, at der ikke er behov for en regelom straffrihed eller mulighed for strafborthold for seksuelle forholdtil børn under 15 år, hvor parterne har været omtrent jævnbyrdige ialder og udvikling.Straffelovrådet lægger i den forbindelse for det første vægt på, atden kriminelle lavalder er 15 år, hvilket indebærer, at alle seksuelleforhold mellem to børn, som begge er under 15 år, er straffri for bør-nene, allerede fordi de er under den kriminelle lavalder.Straffelovrådet lægger dernæst vægt på, at anklagemyndighedengennem en meget lang årrække har fulgt den praksis at meddele tilta-lefrafald uden vilkår i visse sager om en ung persons fuldt frivilligeseksuelle forhold til en 12-14-årig. Et tiltalefrafald uden vilkår er denmildest tænkelige sanktion, og et tiltalefrafald uden vilkår fremgårikke af straffeattester, heller ikke børneattester.Straffelovrådet finder imidlertid, at det vil være hensigtsmæssigtat give denne lempelige sanktionspraksis en støtte i form af en be-kendtgørelse udstedt i medfør af retsplejelovens regler om tiltalefra-fald. Efter Straffelovrådets opfattelse er anklagemyndighedens prak-sis med hensyn til tiltalefrafald på dette område således af så væsent-lig betydning for borgerne, at oplysninger om denne praksis bør gø-res offentlig tilgængelig på en mere sammenfattende og dækkendemåde, end det sker i dag.Straffelovrådet tilføjer, at en bekendtgørelse udstedt i medfør afretsplejelovens regler om tiltalefrafald vil give mulighed for, at dom-stolene i sager, hvor der rejses tiltale, efter den almindelige regel istraffelovens § 83 om strafnedsættelse og strafbortfald under tilsva-rende formildende omstændigheder som angivet i bekendtgørelsenvedrørende tiltalefrafald afgør sagen med et strafbortfald.”
2
Som det fremgår af pkt. 5.2.12 i lovforslagets almindelige bemærkninger,er Justitsministeriet enig i Straffelovrådets overvejelser, og lovforslaget erudformet i overensstemmelse hermed.
3