Retsudvalget 2012-13
L 14
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. november 2012FormueretskontoretChristina Thode Hansen2012-0037-0017578689
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov omændring af lov om renter ved forsinket betaling m.v., lov om erstatnings-ansvar og lov om forsikringsaftaler. (Gennemførelse af direktiv om be-kæmpelse af forsinket betaling i handelstransaktioner og ændring af rente-satsen i visse formueretlige love) (L 14), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 24. oktober 2012. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pia Adelsteen (DF).
Morten Bødskov/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om ren-
ter ved forsinket betaling m.v., lov om erstatningsansvar og lov om
forsikringsaftaler. (Gennemførelse af direktiv om bekæmpelse af for-
sinket betaling i handelstransaktioner og ændring af rentesatsen i vis-
se formueretlige love) (L 14) fra Folketingets Retsudvalg:
”Justitsministeren får bemyndigelse til at forlænge fristen forvisse offentlige myndigheder til maksimalt 60 dage. Kan mini-steren oplyse, præcist for hvilke virksomheder samt i hvilke si-tuationer dette evt. bliver aktuelt?”Svar:
1.
Efter artikel 4, stk. 4, litra a, i direktiv 2011/7/EU kan medlemsstaternevælge, at der for visse offentlige myndigheder fastsættes en almindelig be-talingsfrist på højst 60 dage. Med denne bestemmelse har medlemsstaternesåledes mulighed for at forhøje den almindelige betalingsfrist på 30 dage(jf. direktivets artikel 4, stk. 3) til 60 dage i forhold til de offentlige myn-digheder, som er nævnt i bestemmelsen.Bestemmelsen i direktivets artikel 4, stk. 4, litra a, omhandler offentligemyndigheder, der udfører økonomiske aktiviteter af industriel eller kom-merciel karakter ved at udbyde varer eller tjenesteydelser på markedet, nården som offentlig virksomhed er underlagt gennemskuelighedskravene idet såkaldte transparensdirektiv (Kommissionens direktiv 2006/111/EF af16. november 2006 om gennemskueligheden af de økonomiske forbindel-ser mellem medlemsstaterne og de offentlige virksomheder og om den fi-nansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder).Det følger af præambelbetragtning 24, at baggrunden for denne undtagel-sesbestemmelse er, at der bør tages hensyn til de særlige forhold, der gørsig gældende for myndigheder, der udfører økonomiske aktiviteter af indu-striel eller kommerciel art ved som offentlig virksomhed at udbyde varereller tjenesteydelser på markedet.For at undtagelsesbestemmelse kan finde anvendelse, skal følgende to be-tingelser være opfyldt: 1) den offentlige virksomhed skal være en ”ordre-givende myndighed” som defineret i de såkaldte udbudsdirektiver (direktiv2004/17/EF og direktiv 2004/18/EF), og 2) virksomheden skal være ”enoffentlig virksomhed” som defineret i transparensdirektivet. Bestemmelsenretter sig således mod offentlige virksomheder, der opererer på kommerci-elle vilkår.2
2.
Som anført i pkt. 4.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger er detarbejdsgruppens opfattelse – bl.a. på baggrund af en foretaget høring af enrække relevante offentlige virksomheder – at der ikke er et aktuelt behovfor at udnytte undtagelsesbestemmelsen. Selv om der således ikke på nu-værende tidspunkt synes at være et behov for at udnytte undtagelsen, kanarbejdsgruppen dog ikke afvise, at der vil kunne opstå et sådant behov se-nere. I overensstemmelse med arbejdsgruppens anbefalinger og henset til,at det ikke kan afvises, at der senere kan opstå behov for at udnytte direk-tivets mulighed i relation til denne afgrænsede gruppe af offentlige virk-somhedsudøvende myndigheder, foreslås det, at der indføres en bemyndi-gelse til justitsministeren til at fastsætte regler om, at den almindelige beta-lingsfrist for visse offentlige myndigheder omfattet af direktivets artikel 4,stk. 4, litra a, kan udvides i op til 60 dage.Som det endvidere fremgår af pkt. 4.1.3 i lovforslagets almindelige be-mærkninger og de specielle bemærkninger til den foreslåede § 3 b i rente-loven (lovforslagets § 1, nr. 6), vil udnyttelsen af bemyndigelsen i givetfald ske efter forhandling med erhvervs- og vækstministeren og efter ind-dragelse af de ministerier, som de pågældende offentlige virksomhederressortmæssigt måtte falde ind under. Det bemærkes i den forbindelse, atsåvel udbudsdirektiverne og transparensdirektivet hører under Erhvervs-og Vækstministeriets ressort.3.
Det tilføjes, at direktivets artikel 4, stk. 4, 2. og 3. afsnit, fastslår, at hvisen medlemsstat beslutter at forlænge fristerne i henhold til artikel 4, stk. 4,litra a, skal der sendes en rapport herom til Kommissionen senest den 16.marts 2018. På grundlag heraf forelægger Kommissionen en rapport forEuropa-Parlamentet og Rådet med angivelse af, hvilke medlemsstater derhar forlænget fristerne i henhold til bestemmelsen, og som tager virknin-gerne for et velfungerende indre marked i betragtning, navnlig for så vidtangår de små og mellemstore virksomheder. Denne rapport ledsages afeventuelle passende forslag.
3