Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 130
Offentligt
Asyl- og Visumkontoret
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. marts 2013Asyl- og VisumkontoretAne Røddik Christensen2013-0037-0027691347
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven, kildeskatteloven og integrationsloven (Ad-gang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentre samt over-dragelse af en del af politiets sagsbehandling i den indledende fase af asyl-processen til Udlændingestyrelsen m.v.) (L 130), som Udvalget for Ud-lændinge og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 15. fe-bruar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven, kildeskatteloven og integrationsloven (Adgang for asylansøgere
til at arbejde og bo uden for asylcentre samt overdragelse af en del af
politiets sagsbehandling i den indledende fase af asylprocessen til Ud-
lændingestyrelsen m.v.) (L 130):
”Ministeren bedes oplyse, om lovforslaget vil øge eller be-grænse tilstrømningen af asylansøgere”Svar:
Embedsmandsudvalgets rapport om asylansøgeres mulighed for at få ad-gang til arbejdsmarkedet og bo uden for asylcentrene fra juni 2012, somligger til grund for asylaftalen, behandler i afsnit 7.2.3. spørgsmålet om,hvorvidt de forslåede forbedringer vil have betydning for den asylrelatere-de indvandring.Bl.a. følgende fremgår heraf:”I det omfang en udlænding, der ønsker at søge om asyl, kanpåvirke valg af asylland, peges der endvidere generelt på enrække faktorer, der kan have betydning for, i hvilket land enasylansøgning indgives.Generelt peges der på, at muligheden for at kunne opnå asyl(opholdstilladelse) i sagens natur kan spille en afgørende rollefor valg af asylland.Andre faktorer end udsigten til at opnå asyl synes dog også atpåvirke de faktiske asylstrømme. Historiske forbindelser f.eks.som følge af tidligere koloniale forbindelser kan spille en rollefor migrationsstrømme. Tilsvarende kan det forhold, at der ta-les samme sprog i hjemlandet og i modtagelandet have betyd-ning, ligesom eksistensen af allerede etablerede indvandrer-samfund i et bestemt land kan påvirke fremtidige indvan-dringsmønstre. Det pågældende lands generelle omdømme ogvilkårene for asylansøgere og udlændinge med opholdstilladel-se kan også have betydning.(…)Udvalget finder generelt – som det fremgår af undersøgelserne– at spørgsmålet om betydningen af en adgang til arbejdsmar-ked og bolig uden for asylcentrene kan give anledning til tvivl.Udvalget finder dog, at det ikke kan afvises, at en adgang til2
arbejdsmarkedet og bedre muligheder for en bolig uden forasylcentrene kan påvirke den asylrelaterede indvandring.”Embedsmandsudvalget har altså ikke fundet belæg for at forudsige medsikkerhed, at indvandringen vil blive påvirket af forslaget.Det bemærkes endvidere, at forslaget ikke berører adgangen til at få asyl.Personer med et åbenbart grundløst asylmotiv vil ikke få adgang til at boog arbejde uden for asylcentrene, fordi det efter forslaget er en betingelse,at asylsagen ikke behandles som åbenbart grundløs, jf. de foreslåede be-stemmelser i § 14 a, stk. 2, nr. 5, § 42 k, stk. 2, nr. 5, § 42 l, stk. 2, nr. 5, og§ 42 a, stk. 8.Endelig er der med asylaftalen ”Øget fokus på udrejse – nye mulighederfor asylansøgere” mellem regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance af-sat midler til styrkelse af sagsbehandlingstiden på det samlede asylområde.Midlerne vil alt andet lige kunne bidrage til at halvere den nuværende gen-nemsnitlige sagsbehandlingstid i Udlændingestyrelsens realitetsbehand-ling, Flygtningenævnet og sager om humanitær opholdstilladelse i løbet af2013. Dette vil betyde, at de, der ikke får opholdstilladelse i Danmark, vilvære her i kortere tid.
3