Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 130
Offentligt
Asyl- og Visumkontoret
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. marts 2013Asyl- og VisumkontoretAne Røddik Christensen2013-0037-0027691267
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven, kildeskatteloven og integrationsloven (Ad-gang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentre m.v. samtoverdragelse af en del af politiets sagsbehandling i den indledende fase afasylprocessen til Udlændingestyrelsen) (L 130), som Udvalget for Udlæn-dinge og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 15. februar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven, kildeskatteloven og integrationsloven (Adgang for asylansøgere
til at arbejde og bo uden for asylcentre m.v. samt overdragelse af en
del af politiets sagsbehandling i den indledende fase af asylprocessen
til Udlændingestyrelsen) (L 130):
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Man kan bo i fjernelande og være ekspert i danske asylregler”, bragt påwww.denkorteavis.dk den 12. februar 2013, hvoraf det frem-går, at nyheden om de ændrede og forbedrede vilkår for asyl-ansøgere tilsyneladende rygtes hurtigt, så menneskesmuglereog potentielle asylansøgere kan indsamle informationer om,hvor det er mest fordelagtigt at søge asyl, og rejser dette, efterministerens opfattelse, problemer i forhold til det konkrete lov-forslag? Herudover bedes ministeren oplyse, om ministerenmener, at det giver anledning til at trække lovforslaget, samtom ministeren vil foranledige, at fænomenet undersøges nær-mere, inden en eventuel vedtagelse af lovforslaget. Endelig be-des ministeren undersøge og oversætte de nævnte sider tildansk inden lovforslaget 3. behandles, så Folketingets med-lemmer kan træffe deres beslutning på et så oplyst grundlagsom muligt. http://denkorteavis.dk/2013/asylansogere-kender-de-lempede-danske-regler-fra-nettet/”.Svar:
Det er ikke muligt at hindre information om tiltag på udlændingeområdet iat spredes internationalt. Det væsentlige er derfor at indrette reglerne såle-des, at der ikke kan ske misbrug af systemet.Personer med et åbenbart grundløst asylmotiv vil ikke få adgang til at boog arbejde uden for asylcentrene, fordi det efter forslaget er en betingelse,at asylsagen ikke behandles som åbenbart grundløs, jf. de foreslåede be-stemmelser i § 14 a, stk. 2, nr. 5, § 42 k, stk. 2, nr. 5, § 42 l, stk. 2, nr. 5, og§ 42 a, stk. 8.Desuden er det en betingelse for at få adgang til de foreslåede ordninger, atasylansøgeren medvirker til oplysningen af sin sag og – i tilfælde af afslagpå asyl – til sin udrejse.Det bemærkes i øvrigt, at der med asylaftalen er afsat midler til styrkelseaf sagsbehandlingstiden på det samlede asylområde. Midlerne vil kunnebidrage til at halvere den nuværende gennemsnitlige sagsbehandlingstid iUdlændingestyrelsens realitetsbehandling, Flygtningenævnet og sager om2
humanitær opholdstilladelse i løbet af 2013. Dette vil betyde, at de, der ik-ke får opholdstilladelse i Danmark, vil være her i kortere tid.Justitsministeriet finder i øvrigt ikke, at det påhviler ministeriet at under-søge og oversætte den pågældende hjemmeside, hvortil der henvises i ar-tiklen, ligesom ministeriet ikke finder behov for at undersøge fænomenetnærmere.
3