Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 130
Offentligt
Asyl- og Visumkontoret
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. marts 2013Asyl- og VisumkontoretAne Røddik Christensen2013-0037-0027689504
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven, kildeskatteloven og integrationsloven (Ad-gang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentre samt over-dragelse af en del af politiets sagsbehandling i den indledende fase af asyl-processen til Udlændingestyrelsen m.v.) (L 130), som Udvalget for Ud-lændinge og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 13. fe-bruar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 3 vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, kil-
deskatteloven og integrationsloven (Adgang for asylansøgere til at ar-
bejde og bo uden for asylcentre samt overdragelse af en del af politiets
sagsbehandling i den indledende fase af asylprocessen til Udlændinge-
styrelsen m.v.) (L 130):
”Ministeren bedes oplyse, hvilke opgaver Udlændingemyndig-hederne skal overtage fra politiet, og hvilke overvejelser derligger til grund for forslaget. Herudover bedes ministeren oply-se, om ministeren ikke som en følge heraf frygter en svækkelseaf kvaliteten i sagsbehandlingen.”Svar:
Lovforslaget har til formål at overføre visse opgaver i den indledende asyl-sagsbehandlingen fra politiet til Udlændingestyrelsen navnlig med henblikpå at opnå en effektiviseringsgevinst.Hidtil har sagsbehandlingen været fordelt ud fra den grundtanke, at politietskulle forestå oplysningen af sagen, mens Udlændingestyrelsen har truffetafgørelserne. Efter forslaget bliver snittet ændret, således at politiets opga-ver begrænses til det politifaglige.Konkret betyder det, at Udlændingestyrelsen til brug for styrelsens afgø-relse om, hvorvidt en asylansøgning skal realitetsbehandles her i landet,foretager en undersøgelse med henblik på at fastlægge udlændingens iden-titet, nationalitet og rejserute og indhente andre nødvendige oplysninger,jf. forslagets § 48 e, stk. 3. Denne opgave er hidtil blevet varetaget af poli-tiet.Undersøgelsen efter § 48 e, stk. 3, indebærer, at Udlændingestyrelsen af-holder en samtale med asylansøgeren og til brug for identitetsfastlæggel-sen med udlændingens samtykke iværksætter nødvendige personundersø-gelser, herunder aldersundersøgelse, sprogtest eller DNA-test, hvis detskønnes nødvendigt. Partshøring over resultaterne af undersøgelserne villigeledes skulle foretages af Udlændingestyrelsen.Afgørelser om ændring af alder, nationalitet mv. vil som hidtil blive truffetaf Udlændingestyrelsen.Forslaget indebærer desuden, at Udlændingestyrelsen lige som politiet gi-ves adgang til at tage dokumenter eller genstande i bevaring, idet behovet2
herfor ofte vil opstå i forbindelse med den samtale med udlændingen, somdet efter forslaget påhviler Udlændingestyrelsen at afholde.Den foreslåede opgavefordeling vil efter Justitsministeriets opfattelse ikkemedføre forringelse af sagsbehandlingen.
3