Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
L 128 , L 128 A , L 128 B
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. marts 2013FærdselskontoretJørgen Jørgensen2013-0037-0030693098
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven (L 128), som Folketingets Retsudvalg har stillettil justitsministeren den 18. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (L 128):
”Er det muligt – jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 19 –at undlade at tillægge køretøjets ejer sanktion for ”mindreovertrædelser”, og er ministeren i givet fald til villig til at gøredette?”Svar:
Som anført i pkt. 2.4.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger foreslåsden nuværende bødestørrelse på 6.000 kr. for så vidt angår arbejdsgivere(køretøjets ejer) fastholdt uanset grovheden af den enkelte overtrædelse.Om baggrunden herfor kan det oplyses, at Urbán-dommen efter Justitsmi-nisteriets opfattelse ikke nødvendiggør en ændring af bødestørrelsen forarbejdsgiveren, idet EU-reglerne på køre- og hviletidsområdet ikke inde-holder krav om, at der skal kunne pålægges ejeren eller brugeren af køretø-jet bødeansvar for førerens overtrædelser. De danske regler herom er såle-des ikke fastsat på baggrund af en EU-retlig forpligtelse.Justitsministeriet finder på baggrund af Urbán-dommen ikke anledning tilat foreslå ændringer af reglerne om dette objektive (bøde-)straffeniveau,herunder med henblik på at fritage arbejdsgivere for ansvar for ”mindreovertrædelser”.Det tilføjes, at bøderne på færdselsområdet ved lov nr. 184 af 8. marts2011 om ændring af færdselsloven generelt blev forhøjet som følge af denalmindelige prisudvikling. Minimumsbøden blev hævet til 1.000 kr. Lov-ændringen omfattede imidlertid ikke bøderne for overtrædelse af reglernepå køre- og hviletidsområdet, som således ikke er blevet hævet sidenskærpelsen i 2005, jf. pkt. 2.1.2.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger.
2