Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
L 128 , L 128 A , L 128 B
Offentligt
1230604_0001.png
1230604_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. marts 2013FærdselskontoretJørgen Jørgensen2013-0037-0030727386
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (L 128), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 20. marts 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (L 128):

”Hvorfor anses det for værende en overtrædelse af alle grove-ste karakter, når intervallet for download er overskredet? Dettevil ofte kunne forekomme under transporter af længere varig-hed - en varighed som ikke altid er kendt ved transportens be-gyndelse. Mener ministeren, at der må tages behørigt hensyntil overskridelsens længde og det faktum, at der ikke sker et da-tatab?”

Svar:

Der kan indledningsvis henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål13 vedrørende lovforslaget, hvor der nærmere er redegjort for den gradue-ring af lovovertrædelser, som der lægges op til med lovforslaget.Rigspolitiet har i tilknytning hertil til brug for besvarelsen af spørgsmåletoplyst følgende:”I Kommissionens forordning (EU) nr. 581/2010 af 1. juli 2010 erder fastsat maksimale tidsfrister for overførsel af relevante data frakøretøjsenheder og førerkort. Af artikel 1 i denne forordning fremgårdet, at den maksimale tidsfrist for overførsel af de relevante data ik-ke må overstige 90 dage for data fra køretøjsenheden og 28 dage fordata fra førerkortet.Baggrunden for kravet om regelmæssig overførsel af data, som erregistreret i køretøjsenheden og på førerkortet, er hensynet til, at derkan føres en effektiv kontrol af førerens og virksomhedens efterle-velse af køre- og hviletidsbestemmelserne.Hvis en transportvirksomhed f.eks. ikke kan udlevere data til kontrolpå grund af manglende download af data, vil der blive rejst tiltale formanglende udlevering af data til kontrolmyndigheden – og der er ik-ke Rigspolitiet bekendt praksis for tillige at rejse tiltale for overtræ-delse af bekendtgørelsens regler om download af data med bestemteintervaller i sådanne tilfælde.”
2