Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
L 128 , L 128 A , L 128 B
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. marts 2013FærdselskontoretJørgen Jørgensen2013-0037-0030727378
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (L 128), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 20. marts 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-ven (L 128):”Hvorledes vil en situation, hvor en chauffør i løbet af sin ar-bejdsdag, er nødt til at fjerne sit førerkort fra kontrolapparat forenten at foretage den pligtige download på en af de offentligetilgængelige downloadterminaler, eller hvor chaufføren ønskerat anvende en af de tilgængelige terminaler for at lade sine dataanalysere, blive betragtet i forhold til bestemmelserne i § 5(Unødig udtagning af førerkort)? Vil den her beskrevne situa-tion blive betragtet som et brud på § 5, og hvilken alvorsgradvil handlingen blive tillagt?”Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”1. Reglerne om transportvirksomhedens pligt til sikring af data fradet digitale kontrolapparat og førerkortet findes i Europa-parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vej-transport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og(EF) 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.3820/85 (køre- og hviletidsforordningen) samt i køre- og hviletids-bekendtgørelsen.Det fremgår således bl.a. af artikel 10, stk. 5, i køre- og hviletidsfor-ordningen, at en transportvirksomhed, der benytter køretøjer, som erudstyret med et digitalt kontrolapparat, skal sikre, at alle data overfø-res fra køretøjsenheden og førerkortet med den regelmæssighed, derer fastsat af medlemsstaten. Transportvirksomheden skal ifølge be-stemmelsen også overføre relevante data med større hyppighed for atsikre, at alle data vedrørende aktiviteter, der udføres af eller for virk-somheden, overføres.I køre- og hviletidsbekendtgørelsens § 7 er der bl.a. fastsat bestemteintervaller for virksomhedens pligt til at overføre, gemme og sikredata. Det fremgår således af bestemmelsen, at transportvirksomhe-den skal overføre, gemme og sikre data, der er registreret i det digi-tale kontrolapparat, mindst hver 2. måned og mindst hver 21. dagskal overføre, gemme og sikre data fra førerkort, der tilhører førere,som udfører kørsel for virksomheden.2.Med hensyn til førerens mulighed for at udtage førerkortet i løbetaf den daglige arbejdsperiode, fremgår det af kontrolapparatforord-ningens artikel 15, stk. 2, at førerne skal anvende diagramarkene el-ler førerkortene hver dag, de kører, fra det øjeblik de overtager køre-tøjet. Diagramarket eller førerkortet udskiftes først ved afslutningenaf den daglige arbejdsperiode, medmindre det er tilladt at udskiftedet på andre tidspunkter.
2
Af køre- og hviletidsbekendtgørelsens § 5 fremgår, at førerkortet i etkøretøj med et digitalt kontrolapparat først må udtages ved afslut-ningen af den daglige arbejdsperiode, jf. artikel 8 i køre- og hvile-tidsforordningen og artikel 15, stk. 2, i kontrolapparatforordningen.Førerkortet kan dog udtages ved skift af køretøj, herunder når fører-kortet ikke forventes anvendt yderligere i samme køretøj.Det kan i den forbindelse oplyses, at den daglige arbejdsperiode be-gynder på det tidspunkt, føreren aktiverer kontrolapparatet efter endaglig eller ugentlig hviletid på mindst ni sammenhængende timer,og slutter ved begyndelsen af en ny daglig eller ugentlig hviletid påmindst ni sammenhængende timer.3.Spørgsmålet om udtagning af førerkortet med henblik på downlo-ad er ikke omtalt i forordningen eller bekendtgørelsen. Efter Rigspo-litiets opfattelse indebærer dette, at der som udgangspunkt vil væretale om en unødig udtagning af førerkortet, hvis dette sker i den dag-lige arbejdsperiode alene med henblik på download af data fra fører-kortet.Dette fremgår også forudsætningsvist af Rigspolitiets vejledning om”Forskrifter for brug af kontrolapparat” (som kan findes påwww.politi.dk). I vejledningen er det således anført under punkt2.1.4, at hvis førerkortetundtagelsesvisudtages i arbejdsperiodenmed henblik på, at transportvirksomheden kan overføre, gemme ogsikre data, skal kontrolapparatet være indstillet på andet arbejde iden pågældende periode, og der skal laves en udskrift fra kontrolap-paratet, hvorpå føreren angiver årsagen til udtagningen af førerkor-tet.Undtagelsen kunne omfatte det tilfælde, at det ellers ikke vil væremuligt at foretage download af data på førerkortet inden for den tids-frist, der gælder herfor, men ikke efter Rigspolitiets opfattelse dagligudtagning af førerkortet med henblik på download før afslutningenaf den daglige arbejdsperiode.Rigspolitiet bemærker, at udtagning af førerkortet i den daglige ar-bejdsperiode medfører, at der ikke i den tid, hvor førerkortet er udta-get af kontrolapparatet, registreres data på dette. Denne manglenderegistrering af data kan vanskeliggøre politiets kontrol med overhol-delse af reglerne.Udtagning af førerkort før afslutningen af den daglige arbejdsperio-de er derfor kun tilladt i et meget begrænset omfang.Rigspolitiet bemærker afslutningsvis, at den endelige afgørelse afspørgsmålet om, hvornår udtagelse af førerkortet er foreneligt medkontrolapparatforordningens artikel 15, stk. 2, og køre- og hviletids-bekendtgørelsens § 5, henhører under domstolene.”
3