Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 126
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
19. april 2013
Besvarelse af spørgsmål 24 ad L 126 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 16. april 2013 efter ønske fra Kim Andersen
(V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om der er andre erhvervsområder, hvor det ersamme myndighed, der både udsteder certifikater/autorisationer/tilladel-ser og har myndigheden til at fratage disse.Svar:
På en lang række områder er det den myndighed, der udsteder certifika-ter/autorisationer/tilladelser, der også har myndigheden til at fratage dis-se.Det er som udgangspunkt også i tråd med almindelige retssikkerheds-mæssige principper, at den myndighed, der forestår den praktiske håndte-ring af en tilladelsessag, også er den myndighed, der er kompetent til atvurdere, hvornår betingelserne for tilladelse ikke længere er til stede, ogsom derfor vil kunne fratage vedkommende dennes tilladelse.På en række andre områder ses der således eksempler på, at det er sammemyndighed, der både udsteder certifikater/autorisationer/tilladelser og harkompetencen til at fratage disse. Som eksempler kan blandt andet næv-nes:- Finanstilsynets muligheder for at meddele finansielle virksomhe-der pengeinstituttilladelse i henhold til §§ 7-14 i lov om finansielvirksomhed, og herefter også fratage disse i henhold til § 223-225.Tilsvarende mulighed har i Finanstilsynet i fit & proper-sager, jf.§§ 64 og 351 i lov om finansiel virksomhed.- Udlændingestyrelsens adgang til at meddele visum eller tidsbe-grænset opholdstilladelse i henhold til henholdsvis § 3 a, jf. §§ 4og 4a, og § 5 i Udlændingeloven, og herefter Udlændingestyrel-sens adgang til at fratage et meddelt visum eller tidsbegrænset op-holdstilladelse i henhold til henholdsvis § 4 d og § 19 i Udlændin-geloven.- Ansøgninger om alkoholbevilling indgives til bevillingsmyndig-heden, jf. § 10 i restaurationsloven, lige som samme bevillings-myndighed kan fratage alkoholbevillingen, hvis der er særliggrund til at antage, at bevillingshaveren ikke vil eller kan drive re-staurationsvirksomheden på forsvarlig måde, jf. § 19, stk. 2, 2.pkt, jf. stk. 1, nr. 2, i restaurationsloven.- Justitsministeren, eller den han dertil bemyndiger, kan meddeletilladelse til at indføre eller fremstille, herunder samle, våben om-
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/3
-
-
fattet af § 1 i våbenloven. Denne kan også til enhver tid, tilbage-kaldes af samme, jf. § 2 f i våbenloven.På autorisationsområderne indenfor el-, vvs- og kloak er det Sik-kerhedsstyrelsen, der meddeler autorisation, jf. elinstallatørlovens§ 5 og gaslovens § 7. Samtidig har Sikkerhedsstyrelsen i elinstal-latørlovens § 9 og gaslovens § 12 hjemmel til at tilbagekalde auto-risationen under nærmere angivne omstændighederPå fyrværkeriområdet meddeler Sikkerhedsstyrelsen virksom-hedsgodkendelse til virksomheder, der fremstiller eller indførerfyrværkeri, jf. fyrværkeribekendtgørelsens § 7. Samtidig har Sik-kerhedsstyrelsen i fyrværkeribekendtgørelsens § 66 hjemmel til attilbagekalde en virksomhedsgodkendelse under nærmere angivneomstændigheder.
Derudover vil der i de fleste tilfælde samtidig være mulighed for admini-strativ rekurs, hvorved der kan klages over en underordnet myndighed tilen overordnet. Denne rekursadgang kan enten være hjemlet med den al-mindelige retsgrundsætning eller ved særlige lovbestemmelser. Rekurs-myndigheden kan enten være en overordnet myndighed, der indgår i detalmindelige administrative hierarki, eller en ved lovgivning særlig konsti-tueret klageinstans (ofte et ankenævn).Udover den administrative rekurs er der mulighed for at indbringe afgø-relser afsagt af en offentlig myndighed, herunder eventuelle rekursmyn-digheder, for domstolene. Domstolsprøvelsen er blot én af flere ordnin-ger, hvorved der føres kontrol med forvaltningens efterlevelse af gælden-de ret. Som de vigtigste øvrige kontrolorganer kan nævnes FolketingetsOmbudsmand og Rigsrevisionen.For så vidt angår den med lovforslag L 126 foreslåede ordning om certifi-cering af revisorer i visse former for finansielle virksomheder, får Finans-tilsynet kompetence til at meddele certificering til at revidere visse typeraf finansiel virksomhed og i visse tilfælde at fratage denne igen. En frata-gelse af certificering vil alene have betydning for revisorens mulighed forat tage ansvaret for den udførte revision, da den pågældende revisor her-efter ikke vil kunne skrive under på revisionspåtegningen i årsrapportenfor den type af virksomhed som certificeringen vedrørte. Revisoren frata-ges derimod ikke retten til i øvrigt at varetage sit hverv som revisor. Enrevisor, der måtte få frataget certificeringen til at revidere visse typer affinansiel virksomhed i henhold til lovforslaget, vil således stadig kunneunderskrive påtegninger m.v. for virksomheder, hvor der ikke krævescertificering. Revisoren vil derudover også fortsat kunne deltage på revi-sionsteamet, blot ikke som underskrivende revisor, for den type af finan-sielle virksomhed, hvor der kræves certificering.Det skal i den sammenhæng bemærkes, at Det Finansielle Råd træfferafgørelse i tilsynssager af principiel karakter samt i tilsynssager, der harvideregående betydelige følger. Således vil rådet også skulle træffe afgø-
3/3
relse i sager om fratagelse af en certificering. Rådet er en del af Finanstil-synet, men består blandt andet af en række eksterne eksperter og af treuafhængige medlemmer med særlig indsigt i relevante finansielle forhold.Endvidere vil det være muligt at påklage en afgørelse fra Det FinansielleRåd til Erhvervsankenævnet.