Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 126
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
15. april 2013
Endelig besvarelse af spørgsmål 20 ad L 126 stillet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 15. marts 2013 efter ønske fra Anne-
Mette Winther Christiansen (V)
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for sine undersøgelser af de franske revisions- ogrådgivningsforeninger herunder baggrunden for, at disse foreningers akti-viteter ikke er i strid med EU-retten, og om resultatet af undersøgelsernevil kunne danne grundlag for en løsning på problemerne for de danskelandboøkonomiske foreningers rådgivningscentre i forbindelse med æn-dringen af revisorloven?Svar:
I forlængelse af min foreløbige besvarelse den 9. april 2013 af spørgsmål20 ad L 126 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget kan jeg oply-se, at Erhvervsstyrelsen har været i kontakt med Haut Conseil du Com-missariat aux Comptes (H3C), som er det franske revisortilsyn.Det franske revisortilsyn har over for Erhvervsstyrelsen oplyst, at der iFrankrig eksisterer nogle særlige regler vedrørende lovpligtig revision afandelsselskaber inden for landbrugsområdet. Andelsselskaberne skal væ-re medlem af et forbund (”federation”) eller et syndikat, hvorom der erfastsat særlige regler for ledelse mv.Sådanne andelsselskaber kan vælge at lade den lovpligtige revision afderes årsregnskab udføre af en revisor, som er ansat i forbundet (”federa-tion”) eller syndikatet. Revisor skal være godkendt efter 8. direktiv omlovpligtig revision og være registreret hos det franske revisortilsyn. Efteroplysningerne fra det franske revisortilsyn gælder undtagelsen alene forrevision af andelsselskaber.Erhvervsstyrelsen har oplyst, at der efter artikel 3, stk. 4, i 8. direktiv omrevision findes en særlig undtagelsesbestemmelse fra kravet om uafhæng-ighed i forbindelse med lovpligtig revision. Medlemslandene kan efterdenne bestemmelse undtage fra kravet, men kun når der er tale om euro-pæiske andelsselskaber eller andre andelsselskaber, som efter EU-rettener pålagt lovpligtig revision, fx andelsselskaber, som driver finansielvirksomhed, bl.a. banker.Et europæisk andelsselskab, som defineret i forordning (EF) nr.1435/2003 af 22. juli 2003, adskiller sig primært fra et dansk andelssel-skab ved, at der blandt stifterne skal være fysiske eller juridiske personerfra mindst 2 medlemsstater og ved, at et europæisk andelsselskab kan
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
flytte vedtægtsmæssigt hjemsted uden, at selskabets opløses, eller at derstiftes en ny juridisk person.H3C har oplyst til Erhvervsstyrelsen, at det er deres vurdering, at be-stemmelserne er en gennemførelse af denne særlige bestemmelse i 8. di-rektiv.Danmark har ikke gennemført denne særlige bestemmelse i 8. direktiv forvisse andelsselskaber i forbindelse med gennemførelsen af direktivet irevisorloven fra 2008. Det skyldes, at der ikke i Danmark var registrereteuropæiske andelsselskaber, og bestemmelsen havde derfor ikke betyd-ning for danske forhold. Erhvervsstyrelsen har oplyst, at der på nuværen-de tidspunkt fortsat ikke er registreret sådanne selskaber i Danmark.