Transportudvalget 2012-13
L 123
Offentligt
1218455_0001.png
1218455_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. februar 20132013-511
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. februar 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L123 - Om nedlæggelse af overkørsler m.v. på jernbanestrækningenmellem Hobro og Aalborg. Af transportministeren (Henrik Dam Kristensen),som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KimChristiansen (DF).

Spørgsmål nr. 2:

Ministeren bedes oplyse dels priser på de gangbroer, som er forudsat som endel af projektet dels prisen på en underføring (tunnel) de steder, hvor der erforudsat etablering af gangbro.

Svar:

Jeg formoder, at de priser der bedes oplyst vedrører projektet på SkørpingStation, idet der kun etableres nye anlæg for de lette trafikanter i Skørping. ISvenstrup er der allerede en gangbro, som udstyres med elevatorer og i Ellishøjer der ingen station.Jeg har bedt om bemærkninger fra Banedanmark og kan på den baggrundoplyse at, der i Banedanmarks projekt ved Skørping Station indgår engangtunnel ved den nuværende overkørsel på Himmerlandsvej, og en merenordligt beliggende gangbro, der vil virke som adgangsvej til perronerne.Gangtunnellen med elevatorer ved Himmerlandsvej er i Banedanmarks projektprissat til ca. 18 mio. kr. Perronbroen er, sammen med den forudsatteafkortning af perroner, ligeledes prissat til knap 18 mio. kr. således, at densamlede ombygning af stationen kan gennemføres for ca. 35 mio. kr.Jeg kan desuden oplyse, at arbejdsgruppen vedr. Skørping Station harudarbejdet et forslag til etablering af én gangtunnel nord for stationsbygningeni Skørping, til erstatning for de to anlæg, der indgår i Banedanmarks projekt.Ifølge Banedanmarks vurdering af det lokale forslag, vil det ikke være muligt atgennemføre projektet uden ændring af sporgeometrien. En ændring afsporgeometrien vurderes umiddelbart til minimum at give en samletomkostning på niveau med den nuværende løsning, med gangtunnel vedHimmerlandsvej og en perronbro.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen