Socialudvalget 2012-13
L 121
Offentligt
1218878_0001.png
1218878_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 22. februar 2013
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 14. februar2013 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 23 ad L121. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne-Mette Winther Christiansen (V).
SSC/ J.nr. 2011-5997
Spørgsmål nr. 23:”Vil ministeren uddybe, hvordan det sikres, at kommunerne løbende kontrol-lerer, at alle cvr-registerede leverandører af hjemmehjælp i kommunen, derarbejder på et fritvalgsbevis, overholder de kommunale kvalitetsstandarder?”
Svar:Der ændres med dette lovforslag ikke på kommunalbestyrelsens tilsyns- ogopfølgningsforpligtelser i forhold til hjælpen til borgerne, der ydes efter ser-vicelovens § 83, og pligt til at udarbejde og offentliggøre kvalitetsstandarderfor denne hjælp.Kommunalbestyrelsen skal således fortsat opfylde forpligtelserne i servicelo-vens §§ 148 og 151 og retssikkerhedslovens §§ 15 og 16 om at føre tilsynmed hjælpens udførelse og følge op på, om borgerne får den hjælp, der ertruffet afgørelse om efter servicelovens § 83, og om hjælpen opfylder bor-gernes aktuelle behov, uanset om det er den kommunale leverandør, derudfører hjælpen, eller om kommunalbestyrelsen har overladt opgaven til enprivat leverandør, eller om borgerne får hjælpen udført via fritvalgsbeviset.Kommunalbestyrelsen skal fortsat sikre, at tilbuddene om hjælp løbendetilpasses borgernes behov, jf. servicelovens § 88, stk. 2, og at den tildeltehjælp efter § 83 leveres indenfor en rimelig frist, hvis leverandøren ikke kanoverholde de aftaler, der i forbindelse med afgørelsen efter servicelovens §88, stk. 1, er indgået om levering af hjælpen, jf. servicelovens § 90.
2
Som det fremgår af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 91, stk.6, og af lovforslagets bemærkninger, skal kommunalbestyrelsen forpligtes tilat stille krav til de leverandører, som kommunalbestyrelsen har indgået kon-trakt og som borgerne har valgt via fritvalgsbeviset, om, at de skal informereden kommunale myndighed om ændringer i modtagernes behov for hjælp.Kommunalbestyrelsen skal endvidere stille krav til leverandørerne om, hvor-dan denne information fra leverandøren skal formidles. Det skal understøtte,at hjælpen efter servicelovens § 83 løbende tilpasses modtagernes behov,og at måden, hvorpå informationen videregives fra leverandørerne til denkommunale myndighed, er formaliseret. Det skal endvidere understøttekommunalbestyrelsens opgave med at føre tilsyn med hjælpens udførelse,og følge op på, om borgerne får den hjælp, der er truffet afgørelse om.Som det videre fremgår af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i §91, stk. 6, og af lovforslagets bemærkninger, skal kommunalbestyrelsenforpligtes til at stille kvalitetskrav til den leverandør, som borgerne måttevælge via fritvalgsbeviset. Det foreslås, at kvalitetskravene skal afspejlekommunalbestyrelsens kvalitetsstandarder for indholdet og levering af hjælpefter servicelovens § 83, jf. servicelovens § 139 om kvalitetsstandarder. Detforeslås videre, at kvalitetskravene skal udgøre en del af den kontraktligeaftale mellem borgerne og de valgte leverandører efter fritvalgsbevisordnin-gen, jf. den foreslåede § 91, stk. 2, nr. 2.Kommunalbestyrelsen kan ved hjælp af kvalitetskravene blandt andet skabesikkerhed for, at alle leverandører af hjælp efter servicelovens § 83 i de fore-slåede ordninger efter § 91, stk. 2, nr. 1, og § 91, stk. 2, nr. 2, lever op til demålsætninger, som kommunalbestyrelsen har sat for eksempelvis arbejds-miljø, uddannelse, personalepolitik mv.Kommunalbestyrelsen skal stille de samme kvalitetskrav til leverandørerne ide foreslåede ordninger efter § 91, stk. 2, nr. 1 og 2. Det skal sikre ensarte-de kvalitetskrav i forhold til udførelsen af hjælpen til borgerne, og at der ikkesker forskelsbehandling af leverandørerne. Kvalitetskravene skal være sag-lige og konkrete og må ikke være konkurrenceforvridende.Kommunalbestyrelsen skal fortsat udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitikfor tilbud efter servicelovens § 83, der er omfattet af reglerne om frit valg afleverandør, jf. servicelovens § 151 c. Tilsynspolitikken skal indeholde kom-munens procedure for udførelsen af tilsyn med disse tilbud og for opfølgningpå tilsynet. Kommunalbestyrelsen skal følge op på tilsynspolitikken én gangårligt i tilslutning til beslutninger om kommunernes kvalitetsstandarder.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen